Tjena hej,
Jag behöver ett script för Debian 6.0 (32-bit) för att skapa en kopia av en webbplats. På server finns ett antal webbplatser (men samma struktur/system) och när jag ska lägga upp en ny sajt behöver jag ta en "dump" av original/utvecklingssajten.
Vid uppdateringar vill jag också kunna göra en "synk", men då ska endast filer som redigerats/lagts till kopieras till "målsidan". Det måste även finnas möjlighet att lägga in undantag, alltså en skiplist, då konfigurationsfiler osv. är unika per webbplats.
Har sett rSync, men förstår inte så mycket av det. Finns det färdiga script/program för det här?
Tänker mig att man lägga upp en textfil eller liknande i resp. webbplats root (utanför public_html) där man anger vilka filer och mappar som ska hoppas över. Kommandot bör vara relativt enkelt, typ "Sync [source] [target]" eller liknande. [source] kommer alltid vara densamma, det är endast [target] som kommer förändras.
Har ett program idag (FTP Sync) som synkar sajter via FTP, men eftersom vi bytt till en VPS vore det så mycket bättre om synkningen kunde ske lokalt.
Tack för tips!