webForumDet fria alternativet

Återställa mac? Alternativ: rensning

macOS

10 svar · 2 681 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag skaffade ny mbp i början av året och valde en 120 gb ssd-hårddisk - den är jättesnabb och med allt på det planet är jag nöjd, men den är tyvärr ganska full.

jag kopplade redan från början in min gamla mac och skickade över alla konton och alla filer till den nya. alla program och sånt fick jag över då - superbra ju. men, efter att jag uppdaterat till lion så försvann en del konton (det finns tydligen sett att återhämta dessa) och dessutom många av mina program var powerpc-baserade, så de har jag inte längre nån användning av.

Enligt vad macen (systeminformation) själv säger har jag 74 gb filer av kategorin "övrigt". vad fasen kan detta vara??? känns som det skapats en massa skit nånstans som inte behöver vara där.

Nu vill jag antingen göra en storrensning, och vad är då bästa alternativet?

Eller så vill jag göra en återställning till inköpsläget. Hur gör jag det, och om jag gör det och vill uppdatera till lion igen som jag köpte via app store - måste jag då åter betala för programmet?

tacksam för svar i dessa frågor!

/hilfe!!!

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Har aldrig gjort det själv, men det ska gå att få ner en lioninstallation som du kan bränna på skiva eller usb-minne.

Jag brukar använda ett program som heter what size för att enkelt se vad som tar upp plats. Kolla om du hittar en testversion av det.

Använd time machine (samt ev. även superduper eller carbon copy cloner om du är nojig och vill ha en exakt kopia) och få över allt till en extern disk.
Starta upp med lioninstallationsskivan/minnet i och håll ner tangenten c under uppstart så att du bootar från den. Välj skivverktyg och blås rent hd:n. Installera sedan lion och välj anpassad installation. Klicka bort oönskade språkversioner och skrivardrivrutiner m.m. som inte behövs.

Välj att återställa från din time machine-kopia som du har rensat så gott det går sen tidigare. Om du har konton på en annan mac/backupdisk så kan du använda flyttassistenten i verktygsmappen och enkelt flytta över precis det du vill ha.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Testa först vad det är för filer etc

Men OM du bestämmer dig för att blåsa hela datorn och börja på nytt så kan du ladda ner Lion igen utan att betala igen via appstore. https://discussions.apple.com/thread/3198116?start=0&tstart=0

Innan du blåser den så följ bassebhu råd och gör en klon på en extern HD - alltid bra att kunna gå tillbaka och kolla eller hämta det man missade kopiera, alt starta från den om allt annar skiter sig.

Tyvärr är det en del som har upplevt div problem med Lion och därför valt att gå tillbaka till Snowleopard.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Bara ett par reflektioner:

Nu har jag ingen laptop utan stationär Mac. Men hårddiskar på 120Gb trodde jag hade försvunnit för länge sen, även MacBooks? I alla fall till stationära så kastar dom ju diskar på 2Tb efter folk för typ 600 spänn numera...

Välj Carbon Copy Cloner framför både Time Machine och SuperDuper när det gäller backups eller kloning av en hel disk.

Klona en disk tar tid. Gjorde just det för nån månad sen. Tog 3-4 timmar.

Skaffa en så stor disk du kan få tag på. Efter kloning blir hastighetsskillnaden på så sätt enorm. (Liten, full disk = filfragment överallt = tar tid. Stor nyklonad disk med massor av utrymme = få fragment, läsaren hittar snabbare)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

SSD är dyrt, så jag gissar att det är skälet till den lilla hd:n. Jag bet själv i det sura äpplet och valde 256gb ssd och det är det minsta jag skulle klara mig på i dagsläget. Sen blev det väl typ 4000kr dyrare bara för det också.

Det är väl iofs mer nära till hands på en vanlig hd att installera systemet på en ren hd än på ssd så jag skrev bara hur jag hade gjort, inte att man måste ;)

bassebhu skrev:

SSD är dyrt, så jag gissar att det är skälet till den lilla hd:n. Jag bet själv i det sura äpplet och valde 256gb ssd och det är det minsta jag skulle klara mig på i dagsläget. Sen blev det väl typ 4000kr dyrare bara för det också.

Oh shit. Visste inte diskar till MBP var så dyra. :x
Läge för en rejäl extern disk istället?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v325

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Danne: SSD, flashminnesbaserad. Inga rörliga delar, väldigt snabba. De är alltid dyra, det har ingenting med Mac att göra

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Köpte what size, och get säger att jag har 25 gb som ligger och skräpar i "application support", i mappen "mobile sync" - "backup" - är det nåt jag borde kunna radera??

onkelborg skrev:

Danne: SSD, flashminnesbaserad. Inga rörliga delar, väldigt snabba. De är alltid dyra, det har ingenting med Mac att göra

Jodå, jag visste att det inte var Mac-specifikt, men inte att dom var så j*vla dyra.

magnusfeldth skrev:

Köpte what size, och get säger att jag har 25 gb som ligger och skräpar i "application support", i mappen "mobile sync" - "backup" - är det nåt jag borde kunna radera??

Mjoä... "det är alltid svårt att förutspå saker, särskilt om framtiden" som nån sa.

Om inget elände händer inom en snar framtid, så kan du ju slänga backuper. Men om oturen är framme och du behöver dom så har du ju skitit i det blå skåpet.

Detta ger ju ytterligare en anledning att skaffa en extern disk: Att spara sånt där på, och att köra backuper på.

Medlem sedan maj 2010117 inlägg

Danne V skrev:

Jodå, jag visste att det inte var Mac-specifikt, men inte att dom var så j*vla dyra.

Beställer man från Apple direkt (eller förinstallerade från Apple) är de snuskigt dyra. Jag hittade ett Apple Center som installerade SSD-diskar från Intel i nya MacBookPro. Inte riktigt lika dyrt i alla fall. Genom att köpa datorn ny och disken ny hos dem bjöd de på installations- och överföringskostnad.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)