webForumDet fria alternativet

Ut med det gamla, in med det nya!

macOS

5 svar · 1 454 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag har nyligen beställt en ny Macbook Pro och enligt UPS-trackingen närmar den sig Sverige, hurra!

Jag har tidigare en Powerbook G4, så jag har varit lite handikappad i och med att allt fler program till mac kräver en intel-processor.

Så nu när dörrarna öppnas ber jag er om tips och idéer på program och appar som man bara måste ha. skriv gärna vad det heter, vad det gör och var man hittar det.

bring it on!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det kommer av sig själv.
Jag försöker nu få OsX att rulla på flera maskiner.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Det beror ju på vad du vill/ska göra. Kom med område/problem så ska vi nog kunna fylla på.

Ska du pimpa den så finns det också en hel del kul

Grattis till en ny mac!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Låt mig kika på min Dock...
The Unarchiver - packar upp det mesta.

iTunes är en ok musikspelare om man gillar det stuket. Det gör inte jag, utan använder Vox som spelar alla filer som ligger i en viss katalog - varken mer eller mindre. (Inga playlists, visuals eller fönster som täcker halva skärmen...)

Om du behöver en texteditor och har ett par hundralappar över, kör TextMate. Vill du komma undan billigare, prova Smultron som kostar en femtiolapp, eller Fraise som är en fork av Smultrons sista opensource-variant.

För videouppspelning, klarar VLC och den mindre kända MPlayer OSX Extended det mesta.

För FTP och annan filöverföring är CyberDuck ett bra alternativ.

Vid behov av virtualisering, kör VirtualBox.

Slutligen så kan jag tipsa om min sida med ett par enkla OSX-tips: http://packetsofknowledge.se/OSX_Tips_and_tricks

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Perian - Codecpack så att man kan spela upp allskönsfilmer i Quicktime.
Growl - Notifikationssystem som används av bl.a. Skype. Installera även tillägget Hardware growler.
Watts - håller koll på ditt batteri och hjälper dig att hålla det i bra skick.
Adium - IM-klient
Handbrake - Rippa filmer.

Väntar också på att få en ny macbook pro levererad. Skickades igår.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

TotalFinder – ger en hel del bra funktioner som jag tycker fattas i Finder. Flikar, möjlighet att flytta filer genom klipp & klistra, med mera.

Quicksilver – smidig app för att starta program och mycket annat

284 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
143 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)