webForumDet fria alternativet

Byta OS

11 svar · 1 762 visningar · startad av Pedda

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Har en ProLiant server med Red Hat installerat på.
Nu ska det bort och in ska istället Windows Server 2008.
Problemet är att jag inte har så mycket erfarenhet av Linux, så hur ska jag gå tillväga?
Måste jag manuellt rensa systemdiskarna för att kunna lägga in Windows?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Tidigare har det varit så att Windows har haft problem att upptäcka partitioner av annan typ än FAT/NTFS, så att man har fått ta bort dem med partitioneringsverktyg tillgänliga i Linuxdistributioner först. Jag kan inte svara på hur det är med Win Server 2008 dock, men min erfarenhet säger mig att det brukar vara bäst att tömma diskarna via cfdisk eller fdisk från en Linux live-skiva, och sedan kicka igång installern för Windows.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Starta med en live CD Någon Linux så kör du qparted,
Då har du en fräsh hårddisk.

Ska se om jag kan hitta skivorna...

Har börjat jobba med servern igen efter juluppehåll och magsjuka.
Diskarna är rensade, men nu är jag fast igen.

När jag kommer till att den ska boota med Windows skivan så får jag följande meddelande:
"No boot file received"
Och sen börjar den försöka boota om igen.

Boot ordningen är CD, HDD, NIC.

Så det verkar som att Windows skivan fortfarande inte kan läsa disken. Har ingen aning om hur jag ska gå vidare då våran server kille fortfarande är borta.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Två olika saker Prova att boota med skivan på en annan maskin. Kolla sedan att BIOS verkligen stöder boot från CD.
Har du en tangent som tvingar den att välja startordning är det att föredra, ofta F12 på HP.

Bootade ju innan med en Red Hat skiva utan problem, så BIOS verkar stödja boot från CD.
Testade nu att flytta över en disk till en server, men den hittar inte ens disken.

Har nu lyckats boota med BartPE, men när jag ska formatera diskarna så hittas dom inte. Så det är ju inte så konstigt att jag inte har lyckats boota.

Kör jag kommandot 'fsutil fsinfo drives' så listas bara B: och X: där B är ramdisk och X är cd-rom.
Så kruxet att lösa först är att få servern att hitta diskarna (4 st) igen.

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Ladda ner från HP.com deras installationsskiva. Har för mig den heter "Smart Start". Den som är till den modell av server som du har. Starta sedan på den skivan, passa även på att uppdatera firmware när du ändå håller på.

I "smart start" kan du konfigurera raid med mera..

Sedan startar du deras installationsguide och väljer Windows 2008, den kommer lägga på drivrutiner redan vid start. Borde ge ett lyckat resultat.

Tack för tipset om SmartStart. Tyvärr så stödjer den inte Windows 2008, så jag tror inte att den hjälper mig.
Den SmartStart jag hittade för Proliant DL380 G4 är från 2002!!

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Om du laddar ner drivrutiner till 2008 (eventuellt får du fuska med en 2003 drivare) för raidkortet (som jag antar du har) lägger till dem vid uppstart på Win2008 skivan? Tror det går ladda via usb.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=3288132&prodTypeId=15351&prodSeriesId=397634&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=4024#113214

/r
Ser ut att finnas drivare till Win2008

Hann bara testa SmartStart lite snabbt.
Programmet bootade, men sen kom man bara till en prompt där det stod SmartStart<en massa siffror># och jag hade ingen aning om hur jag skulle fortsätta, så jag får väl försöka hitta några instruktioner.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)