5522167Medlem sedan apr. 201027 inlägg Hej
Gör en ny tråd här.
Jag har nu kommit igång med ubuntu, och jag kommer inte in på internet.
Under NEtworks finns en flig "mobile internet" och jag har skrivit in uppringnings koden till telia och angett adresen online.telia.se.
Men verkar det fattas någonting efter som jag inte kommer in på internet i alla fall.
Tips någon?
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg5522167Medlem sedan apr. 201027 inlägg Den beskrivningen funkar inte alls på den versionen som finns på den guiden. jag har Ubuntu 10.04 Netbook Edition och den guiden är för 9.04
Har t.ex ingen "mobile_connect" som det står i beskrivning.
Någon som har några andra förslag?
AAnton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg Hej,
Har du läst kommentarerna till bloggen? Finns folk som skriver om telia där. Kan du kanske utgå från guiden och försöka hitta motsvarigheterna i din version av Ubuntu? Tror knappast de tagit bort funktioner i nya ubuntu, snarare flyttat om de och kanske bytt namn.
Om jag beskriver för dig hur du installerar Windows XP bör du kunna installera Windows 7, även om installern inte ser exakt likadan ut. Använd samma princip här, pröva dig fram och så får vi se var du landar och om vi kan hjälpa dig vidare sen! :)
5522167Medlem sedan apr. 201027 inlägg Njea...det funkar inte heller... där beskriver han saker som jag inte hittar. Kanske är det för att detta är en Light version av ubutu 10.04?
DEt första han beskriver är "Du behöver även aktivera "Punkt-till-punkt" anslutningen under System - Administration - Nätverk"... den funktione har jag inte hittat. Jag hittade till systen - adminstration- nätverk, men punkt till punkt finns inte...
Det finns en guide som man kan välja Land, Operatör, så fixar den allt själv... men det funkar inte heller
Jag ska se om han kan vara mer till hjälp i sitt forum.
Men frågan kvarstår...
skapa en vanlig dial-up, med nummer *99# (du behöver inte ange APN: online.telia.se) och prova igen.
5522167Medlem sedan apr. 201027 inlägg
stoffe-2k skrev:
skapa en vanlig dial-up, med nummer *99# (du behöver inte ange APN: online.telia.se) och prova igen.
Hur använder jag den sedan den då? och hur gör man en sådan... om det inte ät just deta jag har gjort
5522167Medlem sedan apr. 201027 inlägg Lungn nu...
Jag har hittat något som kanske har med mitt problem att göra...
När jag började med inställningarna för Mobilt internet så finns det en Val lista " Apply settings to this device" eller likande. kanske det har med mitt problem att göra... men det är så att den är "avstängd" så vad göra... för att kanske "aktivera" modemet.
Lunix i all ära och det är säker ett bra os men att det ska ta 2-3 dagar att överhuvudtaget komma ut på internet... då har jag något att se framemot.
Jag vet inte om det sitter någon med linux här på forumet men de andra forum som jag tittat i är inte för nybörjare. Där säger de lätt att mounta det och confa det men en som aldrig gjort det tidtagare behöver en lite större knuff i rätt riktning. Har ingen lust att behöva ge upp mitt försök att slippa Windows... Hoppas ni förstår.
AAnton_LMedlem sedan mars 200584 inlägg Linux är trevligt - tills det gäller att konfigurera något själv, då är det kod efter kod... Pröva ubuntus egna forum. Deras moderator är riktigt duktig, har hjälpt mig ett par gånger.