webForumDet fria alternativet

Installera pure-ftpd på Ubuntu - rättighetsproblem

Linux & BSD

4 svar · 895 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Jag försöte installera pure-ftpd på Ubuntu, men som vanligt när jag använder Linux så får jag en rad rättighetsproblem som jag inte riktigt förstår mig på. Vad ska jag göra åt detta?

Körde sudo apt-get install pure-ftpd

Get:1 http://archive.ubuntu.com hardy/universe pure-ftpd-common 1.0.21-11.1ubuntu2 [169kB]
Get:2 http://archive.ubuntu.com hardy/universe pure-ftpd 1.0.21-11.1ubuntu2 [151kB]
Fetched 321kB in 1s (166kB/s)
Preconfiguring packages ...
Can't exec "/tmp/pure-ftpd-common.config.317451": Permission denied at /usr/share/perl/5.8/IPC/Open3.pm line 168.
open2: exec of /tmp/pure-ftpd-common.config.317451 configure  failed at /usr/share/perl5/Debconf/ConfModule.pm line 59
pure-ftpd-common failed to preconfigure, with exit status 9
Selecting previously deselected package pure-ftpd-common.
(Reading database ... 12047 files and directories currently installed.)
Unpacking pure-ftpd-common (from .../pure-ftpd-common_1.0.21-11.1ubuntu2_all.deb) ...
Selecting previously deselected package pure-ftpd.
Unpacking pure-ftpd (from .../pure-ftpd_1.0.21-11.1ubuntu2_i386.deb) ...
Setting up pure-ftpd-common (1.0.21-11.1ubuntu2) ...

Setting up pure-ftpd (1.0.21-11.1ubuntu2) ...
Starting ftp server: Running: /usr/sbin/pure-ftpd -l pam -O clf:/var/log/pure-ftpd/transfer.log -u 1000 -E -B
invoke-rc.d: initscript pure-ftpd, action "start" failed.
dpkg: error processing pure-ftpd (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 252
Errors were encountered while processing:
 pure-ftpd
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Det här verkar vara relaterat till att min Ubuntu körs på en VPS på OpenVZ. Hittade en relaterad tråd här http://www.howtoforge.com/forums/showthread.php?t=9339&page=3
Men har inte fått till det riktigt ändå, ska fortsätta att undersöka saken.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Din tmp-partition är mountad med noexec-flaggan. Det är en säkerhetsåtgärd, då alla har skrivrättigheter dit och då vill man inte ha några exekverbara filer där.
Du har väl egentligen tre alternativ, en temporär där du bara avmonterar /tmp så den använder det vanliga fillsystemet och inställnigarna för /. Det gör du så här (som root):
umount /tmp
Gör din installation.
mount /tmp.

Du kan också temporärt montera om den med exec-flagga:
mount -o remount,rw,exec /tmp
Gör din installation.
mount -o remount,rw,noexec /tmp

Permanent lösning:
Din fstab bör innehålla ett entry som ser ut något såhär idag:
tmpfs /tmp tmpfs rw,nosuid,noexec 0 0
Editera (som root) din /etc/fstab och tabort noexec från /tmp, bör se ut något så här (om det står något innan på samma rad, ta inte bort det):
tmpfs /tmp tmpfs rw,nosuid,exec 0 0
montera om som root:
mount -o remount /tmp

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Hur gick det?

Ja, ditt tips fick bort det första problemet med /tmp, men det programmet går fortfarande inte att starta. Jag har hittat en del som har samma problem med pure-ftpd när de kör på OpenVZ, och lösningen verkar vara att kompilera om det med --without-capabilities. Då ska det fungera. Men det har jag inte orkat göra, istället har jag kommit på att jag inte behöver någon FTP utan jag kan klara mig bra med scp över ssh. Så den här tråden är på sätt och vis löst, tack för hjälpen.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.20824b9f
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)