webForumDet fria alternativet

Ändra storlek på en fil i unix (Ubuntu) till 10M

Linux & BSD

3 svar · 628 visningar · startad av swingman

Medlem sedan jan. 200686 inlägg
Frågan#1

Hej...
Är ny i unix världen. Hjälp, -hur gör man för att ändra en fils storlek. Jag vill ändra storlek på en fil som heter catal.out till 10M. Alltså den ska inte få bli mer än 10M. När den bli 10M så ska delar av filen raderas automatiskt så den blir max 10M.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hur skulle du ha gjort i Windows7 eller MacOsX för att reducera en större fil än 10 Mb till just 10Mb?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Kommandot dd är din vän.

dd if=catal.out of=catal.tmp bs=1024 count=10240

...kopierar de första 10 MB av filen till catal.tmp.
if=infil
of=utfil
bs=blockstorlek i byte (normalt 512)
count=hur många block som ska kopieras.

Sedan kan du definiera ett cron-jobb som gör det regelbundet.

Du kan även ange iseek=antal block för att skippa x antal block i början av filen. Då måste du ange ett vettigt värde till iseek. Om du vill behålla det filinnehåll som finns på slutet så kan jag pula fram en sådan lösning.

Vad vet vi om catal.out? Innehåller den text- eller binärdata? Skrivs data till filen inkrementellt eller skrivs alla data om när kommandot som skriver till filen körs? Handlar det om en bakgrundsprocess som skriver data kontinuerligt? Vet du vilket kommando som skriver till filen?

Medlem sedan jan. 200686 inlägg

Tack för ett bra svar niktro2k01. Jag ställde frågan på fel sätt som jag förstår men ditt svar har lärt mig ngt. Det jag vill är att ändra i en alfresco konfigurations fil. Jag har hört att det ska vara en xml fil. Det är alltså i själva den filen jag ska in och ändra storlek för filen catalina.out
Jag ska dessutom stoppa att alla dagars logfiler sparas. Vill bara ha kvar 3 dagars logfiler.

Mitt problem att börja med nu är: vad heter filen jag ska ändra i? Tack om du kan hjälpa mig. Sen ska jag kunna ändra i den.

Att svara på dina frågor här: det är en bakgrundsprocess som skriver data kontinueligt...typ varje dag. så mycket vet jag. Jag vet inte vad det är för kommando som skriver till catalina.out. det är nog det som jag måste ta reda på när jag kan komma åt och redigera dokumentet som jag inte vet än vad det heter.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)