webForumDet fria alternativet

Datorn kommer inte förbi startskärmen

Linux & BSD

12 svar · 1 324 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Herregud. Bara för att jag snackade om en konstig dator så ska den ge upp?!

Den har varit konstig ett tag nu och har loopat vid startskärmen förut. Men då har det alltid gått att starta datorn genom att hålla inne alt+äpple+on. Då har det börjat tjuta men sen så har datorn startat som den ska.

Nu har jag försökt med allt. Jag har hållt inne både c och d men kommer ingen vart. Jag kan inte ens starta med skivan alltså! :(

Några idéer? Datorn det gäller är alltså en Macbook med Snow Leopard från 2006.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Håll ner äppeltangenten och se vad den gör då. (Edit: Eller var det alt.?)

nitro2k01 skrev:

Håll ner äppeltangenten och se vad den gör då. (Edit: Eller var det alt.?)

Datorn piper, men sen loopar den som vanligt.

Har prövat dessa:
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.6/en/cdb_strtup.html

Får inte ens ut skivan längre. :o

Fick ut skivan med ett kreditkort och lite haxx. Tyvärr loopar fortfarande datorn vid startskärmen. WHY?! :bla

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har du provat att starta i safe mode. Står hur du gör längst ner på sidan du länkade till i förra inlägget: I så fall, vad händer?

"Immediately after you hear the startup tone, hold down the Shift key. Release the Shift key when you see the progress indicator (looks like a spinning gear)."

Det har stått och snurrat i tio minuter nu. Ingenting händer alltså. :l

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Går det att starta i single user mode? (Håll in Cmd + V eller Cmd + S under hela uppstarten)

Gislaved skrev:

Går det att starta i single user mode? (Håll in Cmd + V eller Cmd + S under hela uppstarten)

Det händer ingenting.

Frågan är om det ens är lönt att köpa en ny disk till den nu.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=455545

Bra tråd om samma problem.

Tack LoLo. Dock har jag redan läst den tråden och trådskaparen löser ju faktiskt aldrig problemet... :/

i morgon ska jag få låna en programskiva av en kompis. Fungerar inte den så prövar jag med en annan hårddisk. Fungerar inte det går jag "office space" på skiten med ett jävla baseballträ.

Nu har jag ny hårddisk med ny installation. Jag har dessutom kommit på varför mina knapptryckningar gått åt skogen.

I går när jag skulle öppna datorn och städa ur den så släppte en lödning som går från hela tangentbordsdelen till moderskeppet. Fy fan vad idiotiskt placerad den var och superkänslig dessutom. Är den skapt för att gå sönder när man försöker komma åt insidan av datorn?

Nu står jag i valet att antingen gå bruce lee på datorn eller köpa en ny tangentbordsdel. Fy fan vad bitter jag är.

Ilska har fått ett nytt ansikte.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Går det inte att löda tillbaka sladden?

muskot skrev:

Går det inte att löda tillbaka sladden?

Det är fem små halvmilimeter tjocka ledningar som för mig är omöjligt att pilla med. Kanske om man går till nån verkstad där de sysslar med mikroskopisk lödning... Men det är ju ändå ingen garanti för att det kommer fungera och då ska jag pröjsa en massa stålar för något som kanske fungerar. :l

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)