webForumDet fria alternativet

Mac anivirus

14 svar · 1 621 visningar · startad av Robert

RobertMedlem sedan dec. 1999167 inlägg

Tjena,

Frugan har precis kopt en mac och jag vill installera ett antivirus pa den.

Nan som har forslag pa bra, gratis antivirus program?

CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Har inget på min men ClamXav verkar vara det som gäller om det ska vara gratis.
http://www.clamxav.com/

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du behöver inget antivirus till Mac eftersom det inte finns några virus.

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Man kanske skulle skriva ett gäng malwares? Måste ju klassas som bra entreprenörsskap för en tidigare obefintlig branschgren.

Det kommer att komma virus till "Mac" också snart, det är jag övertygad om. :)

Later bra, da blir det inget antivirus.

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

OveRRidE skrev:

Det kommer att komma virus till "Mac" också snart, det är jag övertygad om. :)

Känns som mac:s popularitet ökar stadigt, särskilt bärbara så det är bara en tidsfråga.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Compusa skrev:

Har inget på min men ClamXav verkar vara det som gäller om det ska vara gratis.

ClamXav till Mac och ClamAv till Linux letar inte efter Mac/Linux-virus. De letar efter Windowsvirus. De är främst till för folk som kör mailservrar för att rädda flertalet mailklienter som kör Windows.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm
*Are there any real Mac viruses out there?
Some try to answer this question literally, based on the strict definition of 'virus' - i.e. malicious software that infects other files. But the term 'virus' is used much more loosely these days and in that context refers to malicious software in general (or what the industry terms 'malware').

The answer also depends on the version of the Mac operating system (OS) in question. While Windows tends to be essentially the same "under the hood", the various flavors of the Macintosh OS vary widely.

Thus the answer to the question is Yes, there are real Mac viruses out there. But whether you are vulnerable or not depends on the OS.

As for malware in general, it's an even stronger Yes.*

Skulle nog installera ett om man vill slippa framtida malwareproblem.
http://antivirus.about.com/od/freeantivirussoftware/Free_Antivirus_Software.htm

LoLo skrev:

http://antivirus.about.com/od/macintoshresource/tp/macvirusfaqs.htm
*Are there any real Mac viruses out there?
Some try to answer this question literally, based on the strict definition of 'virus' - i.e. malicious software that infects other files. But the term 'virus' is used much more loosely these days and in that context refers to malicious software in general (or what the industry terms 'malware').

The answer also depends on the version of the Mac operating system (OS) in question. While Windows tends to be essentially the same "under the hood", the various flavors of the Macintosh OS vary widely.

Thus the answer to the question is Yes, there are real Mac viruses out there. But whether you are vulnerable or not depends on the OS.

As for malware in general, it's an even stronger Yes.*

Skulle nog installera ett om man vill slippa framtida malwareproblem.
http://antivirus.about.com/od/freeantivirussoftware/Free_Antivirus_Software.htm

Det där stämmer inte.

Visst, laddar man ner ett helt okänt gratisprogram från nån utvecklare i Ryssland som man inte ens kollat upp, eller nån skum fil via torrrents, så finns kanske liten risk att man får hem ett malware, dvs inte ett virus, trojan eller nåt. Men håller man sig till etablerade programmakare och kända program så finns det inte en chans.

Har kört Mac sen 1994. Fram t.o.m. Mac OS 9.0.2 använde jag Norton (men mest som systemverktyg), men fr.o.m. Mac OS X (2001?) har jag aldrig använt något anti-virus och har aldrig fått hem någon form av malware.

"Äkta" virus för Mac OS X existerar inte. Det är faktiskt så enkelt.

Fortsatter med en mac fraga till..

Ser att safari fonstret inte tacker hela skarmem, kan dock inte hitta vart jag kan maximera fonstret.

Gar det? och isafall hur :r

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Robert skrev:

Ser att safari fonstret inte tacker hela skarmem, kan dock inte hitta vart jag kan maximera fonstret.

"Maximera"-knappen i OS X fungerar lite annorlunda, den förstorar bara fönster så stort som det behövs, vill du ha mer får du dra i hörnen manuellt.

Robert skrev:

Du kan inte maximera på samma sätt som jag tror man kan på Win, dvs att HELA skärmen täcks, både på bredd och höjd. På Mac kan du "maximera" på höjden. Kolla allra längst upp till vänster i fönstrets ram. Där har du tre knappar: en röd, en gul och en grön. Klicka på den gröna.

ok, har hittat maximera knappen samt nere i hogra hornet kan jag klick dra fonstret, men jag kan fortfarande inte tacka hela skarmen med fonstret, kanske inte gar da i mac ?

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Förmodligen är det för att du har Dockan uppfälld. Du kan välja att gömma den, så kan du även dra Safari-fönstret ända ner i botten.

Om du laddar hem t.ex. Firefox så kommer du märka att Firefox vill täcka hela fönstret. Där fungerar det likadant som i Windows. Personligen tycker jag det är ganska irriterande att vissa program inte vill täcka hela fönstret. Även efter fyra år som Macanvändare.

Tackar tackar, med dockan nere kunde jag maximera fonstret. Fungerar bra.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)