har under julen kört ubuntu 9.10 från ett 16GB usb minne. och idag ser jag ingen anledning till att ha någon internhårddisk... har använt samma USB-minne på både lapptoppar och stationära!
Ska det verkligen vara så här smidigt! :D
16 svar · 1 575 visningar · startad av stoffe-2k
har under julen kört ubuntu 9.10 från ett 16GB usb minne. och idag ser jag ingen anledning till att ha någon internhårddisk... har använt samma USB-minne på både lapptoppar och stationära!
Ska det verkligen vara så här smidigt! :D
Det kan faktiskt bli bättre än så!
Men alla borde ha en trygg miljö i form av en bootbar drive.
Hur mycket är ledigt av de 16Gb?
Om det går att lägga in på SD-kort är jag game .. har ett som sitter i i kortläsaren hela tiden som readyboost nu.. funkar klockrent. (Min dator har bara 2 usbportar å när jag har usb-dongeln i till 3g-bandet så får jag inte plats med mer :()
Det kan faktiskt bli bättre än så!
Men alla borde ha en trygg miljö i form av en bootbar drive.
Hur mycket är ledigt av de 16Gb?
typ 10GB... jag använde en ubuntu DVD när jag gjorde minnet :)
lokal hårddisk så 00-tal!
Helt rätt stoffe-2k. Själv har jag några SSD men det är ju nästan samma sak.
Fritt media skall det vara, så skall det vara uppdelat så att det är lätt att bryta tillbaka till ursprunget om det sliter sig.
ursprunget? anser du inte att linuxen är ditt primära OS?
vad finns det egentligen för negativa effekter av att köra OS på ett USB minne?
vad finns det egentligen för negativa effekter av att köra OS på ett USB minne?
En negativ sak är att den är lätt att plocka/ramla ur om man inte har något som håller den fast.
Kunde man "låsa" fast den så att det vore så lätt att få loss den så vore det perfekt.
nja. de argumenten köper jag inte, minnet sitter lika fast i usb-portarna som min mus gör :)
Att ett usb ramlar ur har jag inte varit med om. På min bärbara får jag knappt ut det.
För övrigt, vad är minsta usb-storleken man ska ha för detta?
beror på vilken funktionalitet du vill ha, jag testade med en ubuntu 9.10 cd och ett 2GB minne, och hade utrymme kvar för att uppdatera och installera drivrutiner.. :)
Vad jag menar med ursprunget kvar är att det är så lätt att skjuta ut en ominstallation på minnet.
Och det är klart att det skall vara Linux, kanske Mint8 eller Puppy eller lite proffsigt Mandriva.
Tänk bara på att USB minnen har fruktansvärt olika läs och skrivhastigheter,
Anges inte så ofta. Testa med HD Tunes så förstår ni vad jag menar.
Jag kör på ett "billigt" Sandisk från clasohlson ... tycker jag har snabbare respons än från hårddisken med windows 7 :e
nja. de argumenten köper jag inte, minnet sitter lika fast i usb-portarna som min mus gör :)
Det jag tänkte på var att det är så lätt att ta ut stickan.
Om man av misstag råkar ta ur musen gör inte så mycket, är ju bara att stoppa in den igen, men det är lite värre om man råkar plocka ur systemdisken, vad händer då när man stopppar in den igen?
Det jag tänkte på var att det är så lätt att ta ut stickan.
Om man av misstag råkar ta ur musen gör inte så mycket, är ju bara att stoppa in den igen, men det är lite värre om man råkar plocka ur systemdisken, vad händer då när man stopppar in den igen?
Bara se till o ha hotswap stöd :P
na serigöst ... ibland går de ibland inte faktiskt ...
lyckats dragit ur en windows usb blev mäktigt förvånad när de bara rullade på
Kolla läs/skrivprestanda också!
För övrigt, vad är minsta usb-storleken man ska ha för detta?
Tips:
Läs/skrivhastigheter varierar *kraftigt* mellan stickor av olika modell och fabrikat - så kolla inte bara upp storleken när du shoppar runt efter en sticka
Upptäckte själv för lite sedan t.ex. att de billigaste "noname"-stickorna som störtexponeras härochvar för ett mycket bra pris i värsta fall kan ha ungefär en tredjedel av läs/skrivhastigheten jämfört med det Sandisk-minne som nämndes härovan - så se upp!
Samtidigt kan någon hundralapp mer kan ge dig en ännu snabbare sticka om du vet vad du skall leta efter (eller inte - för högre pris är inte heller någon garanti för läs/skriv-prestanda)
Anges inte läs/skrivhastighet för stickan, är den förmodligen av den långsammare sort som exempelvis den stickan som stoffe-2k nämner kör åttor runt :)
Vad finns det för linux/ubunto alternativ till HD-Tunes. :-)
hdparm ger:
ubuntu@ubuntu:~$ sudo hdparm -t /dev/sdb
/dev/sdb:
Timing buffered disk reads: 70 MB in 3.04 seconds = 23.01 MB/sec
ubuntu@ubuntu:~/Downloads$ sudo ./seeker /dev/sdb
Seeker v2.0, 2007-01-15, http://www.linuxinsight.com/how_fast_is_your_disk.html
Benchmarking /dev/sdb [15283MB], wait 30 seconds..............................
Results: 956 seeks/second, 1.05 ms random access time
@Jarvklo
Varför jag undrade var för att jag har ett 2GB ligger här brevid. Har inte tänkt att köpa nån sticka enbart för detta - just nu iaf.
Men har alltid vart sugen på att prova på nåt nytt.
Tyvärr kan jag inte heller installera Win7 då det ritprogram jag använder i skolan inte klarar av de (enligt de själva), vill/orkar inte chansa heller. Då får det bli efter vi är klara med just det kapitlet.