Jobbade igår kväll med projekt (web) som pågått en dryg vecka. Stängde av som vanligt.
Imorse var HELA mappen (under user/Sites/ på Disk 1) borta. Inget annat, bara den.
Har sökt hela HD, kollat alla osynliga filer, kollat papperskorgen. Nada. Kört diskreparation (från Disk 2). Nada. Kört DataRescue II. Nada. Just nu kör jag DiskWarrior (från Disk 2).
Dels undrar jag ju vad som kan ha orsakat detta. Men naturligtvis också hur jag kan få tag på mappen igen.
En lång lista, med hjälp av Terminal.app, på alla filer som ändrats det senaste dygnet. Förutsättning att den disk du vill söka igenom heter "Disk 1" och du kör från Disk 2 som du skriver.
find /Volumes/Disk\ 1/ -newerct "1 day ago"
eller kanske bättre, strunta i felmeddelanden och skicka dessa till det stora svarta hålet.
find /Volumes/Disk\ 1/ -newerct "1 day ago" 2>/dev/null
En lång lista, med hjälp av Terminal.app, på alla filer som ändrats det senaste dygnet. Förutsättning att den disk du vill söka igenom heter "Disk 1" och du kör från Disk 2 som du skriver.
find /Volumes/Disk\ 1/ -newerct "1 day ago"
eller kanske bättre, strunta i felmeddelanden och skicka dessa till det stora svarta hålet.
find /Volumes/Disk\ 1/ -newerct "1 day ago" 2>/dev/null
Kommandot tar säkert en liten stund.
Kanoners! Ska testa så snart DiskWarrior jobbat klart (och om mappen/filerna fortfarande är borta då naturligtvis).
Jo, jag ligger nu på Disk 2 och mappen fanns på "ordinarie" disk, Disk 1.
Nähej. DiskWarrior hittade inget, och inte Terminalen heller.
Detta är väldigt skumt. Jag undrar faktiskt om jag inte blivit utsatt för ett rått "skämt". Att något jag laddat ner har raderat mappen.
*I tested this out on my Snow Leopard upgrade (upgraded from 10.5.8 to 10.6) and the guest account worked as expected when enabled in Snow Leopard.
Additionally, if you do not need the guest account, just disable it. If you do need guest log-in functionality and do not want to take any chances, you can create a managed user account without a password to use instead of the guest account. Parental controls can then be used to apply extra restrictions to the account (the only main difference will be the account will not reset upon logout).
As for tackling the lost home folder problem when it has occurred, you will need to have a backup of your data. We strongly urge everyone to use Time Machine or a similar full system backup for this very purpose, and hopefully those who are affected have a recent backup handy. Here are the ways to restore your home folder from a backup:*
Cheer up mate! ;)
(...)
Läs vidare om hur du gör. Du lär få tillbaka ditt dokument genom systemåterställning och jag ett accepterat svar. :p
Lessen, Lolo. Men det där gäller "Snow Leopard" (Mac OS 10.6) och hela "hemmafoldern" och förutsätter att man har Time Machine (Macs eget backup-system) på.
Jag har "Leopard" , dvs Mac OS 10.5, det gäller inte hemmafoldern utan bara en sketen liten folder av förtanhundra andra, och jag använder inte Time Machine.