webForumDet fria alternativet

Noob vill ha hjälp med ubuntu.

Linux & BSD

15 svar · 1 781 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag vill inte inkräkta på denna tråd så jag skapar en egen.

Lasp fick mig till att försöka installera ubuntu som man läser om här på forumet titt som tätt. Mest för att ha något att göra i regnet men även en liten tanke om att byta min ful-xp på tantens gamla dator om det fungerar bra.

Jag gjorde som Lasp beskrev i den andra tråden men fick inte upp något boot-alternativ i början. Det kan mycket väl vara så att jag inte såg startskärmen i början och datorn automatiskt startade Vista, jag minns inte om jag satt och väntade under uppstarten eller gick på toa samtidigt. :OO

Efter letande på C: hittade jag mappen Ubuntu. Väl där klickade jag på wubildr.exe men fick upp ett felmeddelande. Skit samma, jag testade hämta hem den där wubi igen men då uppmanades jag att avinstallera den tidigare installationen. Visst, jag klickar att det ska avinstalleras men får då upp ett felmeddelande som säger "Permission denied removing C:/ubuntu/winboot"

Jaja, jag öppnar mappen i utforskaren och försöker ta bort mappen manuellt men då kommer nästa felmeddelande upp:
"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom mappen är öppen i ett annat program, stäng mappen och försök igen."

Ska jag ge upp innan jag ens har fått igång det??

Jag kan tillägga att vissa filer har blivit avinstallerade så det fungerar inte att prova starta om igen.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Gick du på toa startade med all säkerhet vista upp som vanligt. Får vara snabb i uppstarten och välja andra alternativ.

Jag svarade i den andra tråden också ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra försök, jag startade ockse en ny tråd för att samla in erfarenheter.
Kolla så kör vi problemen där. Men börja med Xubuntu som bara tar några minuter att ta hem, så tar det kanske en handfull att sätta upp det hela vid omstarten.
Lycka till säger Lasp

Men jag måste först få bort resterna av mitt gamla ubuntu innan jag kommer vidare, hur gör jag det?

starta bara Wubi som administratör så skall du få frågan om Avinstallation.
Annars tar du bort de två filerna wubildr samt mappen Ubuntu. Skall fungera säger Lasp

Det fungerar inte, jag citerar mig själv:

Poteta skrev:

Jaja, jag öppnar mappen i utforskaren och försöker ta bort mappen manuellt men då kommer nästa felmeddelande upp:
"Det går inte att slutföra åtgärden eftersom mappen är öppen i ett annat program, stäng mappen och försök igen."

Det finns inga filer kvar, bara en mapp som heter ubuntu. Mappen ubuntu har en undermapp som heter winboot men inga filer.

Starta Wubi, Tryck på Cancel direkt och se om bootvalen är borta!

för att se vilket OS som skall laddas först kollar man här:

Under den här datorn , högerklick Avancerat samt Inställningar under Start och Återställning.
Där väljer man tid och OS

Jag lyckades till slut få bort mina tomma mappar och installera xubuntu. (y)
Nu lär jag spamma tråden med mina problem men ni får skylla på Lasp. ;)
Första problemet som dök upp gäller drivisar till grafikkortet. Jag har lyckats hämta hem rätt version. Om jag har fattat rätt så ska man öppna ett terminalfönster och skriva in en lång rad som Nvidias hemsida tillhandahåller. När jag gör detta ser det ut att fungera fint i några sekunder tills följande meddelande dyker upp:

ERROR: nvidia-installer must be run as root

Vad göra?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Kör den som root ;)

sua root innan du kör den i terminalfönstret.

I terminalföstret skriv "su"
Skriv ditt lösenord och sedan kör du harangen från nvidia.

Hmm, jag skriver "su" och blir efterfrågad ett lösenord. När jag försker skriva lösenordet syns inget alls, trycker på enter och då står där "Autentiseringsfel". Lösenordet är det som jag har när jag loggar in i början.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Med 'su' loggar du in som root, och det lösenordet har du inte (om du inte ändrar det). Det är bättre att använda sig av 'sudo' istället, och ange det lösenord som du använder för att logga in:

$> sudo nvidia-xx-xx

Ah, det fungerade bättre!
Fast jag tror jag håller på att drunkna i allt vatten jag har tagit mig över huvudet... :e
Nu får jag felmeddelande:

You appear to be running an X server; please exit X before installing.

Jag kör ju xubuntu, är det bättre att leka med ubuntu kanske? Jag förstår att man inte lär sig detta i en handvändning så det blir bara ett tidsfördriv emellanåt. :)
Mitt ljudkort stödjer inte Linux alls, så jag kommer inte köra på detta helt ut ändå.

Det är svårt att förutsäga alla problem som dyker upp.
När jag kör Xubuntu och Kubuntu på min stationära maskin dyker inget av detta upp.
Men jag tror att Wubi är en port in till att förstå Linux lite bättre.
Det är ju så att Wubi skapar en virtuell disk så att det är lätt att ta bort den testade installationen.
När det gäller att testa en Linuxdistribution kan det vara värt att ta hem en Live-CD och bränna den samt starta upp via CD.
Då kan man testa de flesta funktioner innan man skapar partitioner på hårddisken som passar Linux.
Numera kan ju både vissa versioner av Vista och Win7 krympa använt hårddiskutrymme, så att man kan skapa nya partitioner.
Jag skall försöka mig på en generell instruktion för detta! Under tiden kanske jag kan tipsa om https://www.LinuxPortalen.Se ? Där finns de flesta svaren när det gäller Linux och 42! ;-)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Istället för att hålla på manuellt med det här, tycker jag att du ska ta en titt på EnvyNG för att installera NVidias drivrutiner.

Om du ändå vill testa att göra det manuellt, så stänger du av x-servern med

$> sudo /etc/init.d/gdm stop

När du sedan har installerat drivisarna, kör du följande för att få upp det igen:

$> sudo /etc/init.d/gdm start
$> sudo startx

Japp, jag tänkter inte ge upp så lätt. ;)
Men nu blir det lite WoW först. :P

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)