webForumDet fria alternativet

MySQL och phpMyAdmin funkar inte. Fel på socket.

2 svar · 613 visningar · startad av Danne V

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Tidigare kunndde jag köra databaser och phpMyAdmin. Men sen en tid (kanske efter installation av 10.5?) funkar inget. Jag får felmeddelande:

Error MySQL said:
#2002 - The server is not responding (or the local MySQL server's socket is not correctly configured)

Jag har filen "mysql.sock" i private/var/mysql/mysql.sock. Filen är helt tom. 0kb. Jag har phpMyAdmin i min egen "Sites" folder. Där finns dokument "config.inc.php" där jag kan ändra sökväg till "mysql.sock". Ska jag pula med denna?

Annan fråga i anslutning till den ovan: Har en pref.pane i systeminställningarna där kan borde kunna starta MySQL. Har funkat galant med tidigare Mac OS, men inte nu. Försöker jag starta MySQL där, så hänger sig systeminställningarna helt.

Problemen verkar ha med varandra att göra. Jag har en känsla av att båda felen har med varandra att göra och att filen "mysql.sock" flyttades i och med senaste uppgraderingen (till 10.5) och att phpMyAdmin inte hittar den... typ...eller nåt. Någon som vet?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

mysql.sock ska vara tom, det är helt normalt. Och den ska bara existera om MySQL är igång. Så det låter ju som att phpMyAdmin inte hittar den. Jag skulle därför rekommendera att du lägger in sökvägen i config.inc.php om du inte använder php till något annat. Använder du php till annat bör du ändra i php.ini.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Tack f svar, tydal!

Tyvärr funkade det inte att ändra sökvägen. Och jag ville inte gå in i php.ini och ändra eftersom allt verkade OK enligt php-inställningarna. Så jag gick hit http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.1.html#macosx-dmg, laddade ner och installerade (vill inte köra 5.4 beta) och plötsligt funkar alltsammans precis som det ska.

Ingen aning om vad som kan ha hänt. Kanske bara min version av MySQL hade blivit korrupt eller nåt....

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)