webForumDet fria alternativet

Opera fungerar inte längre på min mac

macOS

3 svar · 717 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

När jag startar Opera på min mac så får jag upp följande felmeddelande

Programmet Opera har oväntat avslutats.

Mac OS X och andra program påverkas inte.

Klicka på Öppna igen så öppnas programmet igen. Klicka på Rapport om du vill visa mer information eller skicka en rapport till Apple.

Har provat att ladda ner Opera på nytt och skriva över gamla men det hjälpte inte. Funderar på att ta bort allt som har med Opera att göra och installera igen men måste först ta backup på bokmärkena. Någon som vet hur man gör det, var ligger de på disken? Förslag på hur jag kan få igång Opera igen?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vilken version av Opera har du?
Har du reparerat behörigheter, kört alla tre underhållsskripterna och reparerat skivan (från startskivan eller med skivverktyg en annan enhet)?
Har du gjort något annat för att lösa problemet, i så fall: vad?
Har du kollat på rapporten för att se om du kan hitta orsaken?
Har du slängt filen "com.operasoftware.Opera.plist" som ligger i användare/Library/Preferences?
Har du gjort något tidigare som kan ha orsakat felet (installation nya fonter t.ex.)?

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Vilken version av Opera har du?

Senaste versionen

Har du reparerat behörigheter, kört alla tre underhållsskripterna och reparerat skivan (från startskivan eller med skivverktyg en annan enhet)?

Vet jag inte hur jag gör. Aldrig behövt göra något sådant innan.

Har du gjort något annat för att lösa problemet, i så fall: vad?

Inte mer än att installera om. Första gången jag stöter på ett liknande problem så jag vet inte vad jag ska prova.

Har du slängt filen "com.operasoftware.Opera.plist" som ligger i användare/Library/Preferences?

Jag har kvar den filen. Ska den slängas?

Har du gjort något tidigare som kan ha orsakat felet (installation nya fonter t.ex.)?

Inte vad jag vet.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Börja då med att slänga filen "com.operasoftware.Opera.plist" som ligger i användare/Library/Preferences (eller Bibliotek/Inställningar eller vad det kan heta på svenska) när Opera är avstängd och starta programmet igen. En ny sådan fil skapas då. Eventuella inställningar du har i Opera kan eventuellt gå tillbaka till default. Men du kan ju alltid dra ut den gamla till skrivbordet och lägga tillbaka den igen om det inte funkar med en ny plist-fil.

Red: Ett hyfsat bra (och gratis) underhållsverktyg är Onyx: http://www.titanium.free.fr/ Ladda ner den version du ska ha, installera och starta. Välj t.ex. "Maintenance" och kör "Permissions" och "Scripts" då och då.

Om din disk behöver repareras är de enklaste sättet att stoppa i installationsskivan och starta från den. Där finns ett verktyg att reparera med. Har du ytterligare en hårddisk med Mac OS kan du starta från den och reparera din ordinarie disk med diskverktyg.

Läs mer om underhåll, felsökningar och tips t.ex. här: http://www.macattorney.com/ts.html

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)