Skaffa ett GMail konto och sug upp dem där!
Skulle behöva göra backup på mina all mail i programmet "Mail".
Hur gör man bäst ?
Vore ju underbart om man kunde få dom som text eller html så man kan söka texter i mailen även utan "Mail" i framtiden.
13 svar · 2 608 visningar · startad av Mr T
Skulle behöva göra backup på mina all mail i programmet "Mail".
Hur gör man bäst ?
Vore ju underbart om man kunde få dom som text eller html så man kan söka texter i mailen även utan "Mail" i framtiden.
Skaffa ett GMail konto och sug upp dem där!
Kan jag sedan från GMail backupa dom till textfiler eller annat ?
Varför det? Gmail har plats för alla dina mail!
Min G låda innehåller 12000 mail och tar 18% av det fria utrymmet.
Men jag testar om man kan ta ner till fil!
Hittade inget för att dra ner hela eposten från GMail, men den ligger bra därute!
Det borde räcka att du kör backup på katalogen ~/Bibliotek/Mail/ och ~/Bibliotek/Mail-hämtningar/. Men det enkla sättet att köra backup på Mac OS X är att ta hela hem-mappen, då får du ju inställningar och innehåll för i stort sett alla program.
Gislaved - problemet med att ta filrna rakt av är att den dagen jag vill ha upp något gammalt mail (vilket är väll prommille på prommille changs) måste jag installera samma mailprogram.
Som exempel kan jag berätta att jag har massa e-mail sparade sedan -96, och trotts att jag varit "smart" och bränt ner både mail och mail-prog så måste jag ha en dator med OS 9 för att få upp mailen nu :-(
Rena textfiler (ev. html) vore det allra bästa om man kunde spara mailen som. Då vet jag att jag kan få upp "stenålders mail".
Gislaved - problemet med att ta filrna rakt av är att den dagen jag vill ha upp något gammalt mail (vilket är väll prommille på prommille changs) måste jag installera samma mailprogram.
Som exempel kan jag berätta att jag har massa e-mail sparade sedan -96, och trotts att jag varit "smart" och bränt ner både mail och mail-prog så måste jag ha en dator med OS 9 för att få upp mailen nu :-(
Rena textfiler (ev. html) vore det allra bästa om man kunde spara mailen som. Då vet jag att jag kan få upp "stenålders mail".
Det enda sättet är väl att du kopierar alla viktiga mail (med källkod) till ett textdokument (plain text = ascii) manuellt.
Själv använder jag Entourage som imho alltid varit bättre än Mail och har hittills inte haft några problem att spara gamla mail, inte ens från andra e-postprogram (använde Quickmail förr, och har fått kopior av mail från Outlook på Win osv).
Eller förresten: E-post är väl egentligen bara textdokument med kod? Har du testat att öppna gamla mail i t.ex. Text Edit eller BBEdit? Det borde ju gå? I så fall borde deras innehåll också vara sökbart med Spotlight, EasyFind (eller BBEdit om du har det).
Apples Mail sparar i emlx-format som går bra att öppna i valfri textredigerare.
Apples Mail sparar i emlx-format som går bra att öppna i valfri textredigerare.
Jamen dåså. Då borde ju saker vara biff!
Njaaaa....... Så enkelt var det inte.
Kollat i mappen ~/Library/Mail/ och där i ligger mycket riktigt mina mail-boxar, i filer på flera MB. Försöker jag öppna dom med BBedit får jag upp 7 rader xml code, det är allt.
Försöker med hjälp av "flyttassistent" flytta över en del program rån min gamla trotjänare med OS X 10.3 till min nu nyinköpta Maskin med OS X 10.5.7
Programmen jag är mest intresserad av är Mailen.
Försökte flytta över hel mappen "Mail" till ny maskinen, men även om jag nu kan se mina mappar jag ordnat upp, kan jag inte se mailen i dom. (trodde väll inte att det skulle gå som en dans, men jag kommer ingen stans)
Skulle också vilja ha igång "Adium" och få över konton och medelande historiken från det, men jag finner inte ens dess "system filer" :-/
Har du samma version av Apple Mail på båda burkarna? Både Adium och Mail brukar vara rätt enkla att få över gamla inställningar och innehåll ifrån. Allt ligger ju i Bibliotek-mapparna.
Tyvärr hade jag inte samma version. Men det löste sig (hoppas jag). Gick att importera dom gamla filerna in i det nya efter lite trixande. Har ännu inte helt fått i ordning på mailen, men än så länge verkar det rätt lyckosamt.
Äntligen har jag fått tid att rota lite och tid att fundera, och som ni säger så innehåller ju .mbox "filerna" emlx-format filer. Toppen. Problemet löst.
Stort tack för alla hjälp. Ber om uträckta att jag är lite trög ibland, men bättre långsam än inte alls :-)