webForumDet fria alternativet

Macbook -> Mediamanick

16 svar · 1 131 visningar · startad av Bire

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Har en vit mackbook 2.4Ghz med 4GB RAM över..
Ska man göra en kul mediacentermanick av den tro?

Nån som har kreativa tips på hur man konfar den eller programvaror att rekommendera kanske?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Lägg in XBMC alternativt Plex (som bygger på XBMC) så får du ett grymt bra mediecenter.

Är XBMC att föredra?

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har testat Plex, men inte att köra till TV:n i brist på HDMI-adapter. Men det känns lovande, framförallt om man har en multifjärr från Logitech som kan styra Macbooken. :)

Aha, multifjärr var ordet som fick mig att spåna vidare!
Funkar det bara på plex?

Vänta några minuter så ska jag testa peta lite med det, har inte gjort det än.

Bire skrev:

Är XBMC att föredra?

Jag föredrar XBMC, mest för det är multiplattform (kör det på Xbox, Linux och Mac).

Har inte kört Plex i någon större utsträckning, men det är i stora drag samma sak men med vissa skillnader för att göra det lite mer Macifierat.

Bire skrev:

Aha, multifjärr var ordet som fick mig att spåna vidare!
Funkar det bara på plex?

Fungerar även i XBMC, även om jag inte testat att använda min multifjärr mot Macen utan endast mot min HTPC (som kör Linux-versionen av XBMC).

Efter att snabbt ha konfat fjärren mot Macbooken så märker jag att den kan fungera ypperligt om man börjar gräva lite djupare än jag har gjort. Vilket jag ska göra. Men inte ikväll. Plex får bli det jag kör tillsvidare. Bra lösning så länge.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

För de med iPhone/iPod Touch finns även fjärrstyrningsprogram att ladda ner i Appstore, ska enligt uppgift funka i både XBMC och Plex.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag kör en Mac Mini med Plex och vanliga fjärkontrollen som man fick med tidigare datorer. Fungerar utmärkt.

(Förutom att Plex kan ta en jävla tid på sig att indexera filmer)

Mr. N. skrev:

För de med iPhone/iPod Touch finns även fjärrstyrningsprogram att ladda ner i Appstore, ska enligt uppgift funka i både XBMC och Plex.

Som en fjärrkontroll alltså? Ungefär som Remote-programmet för att fjärrstyra iTunes?

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Dryden skrev:

Som en fjärrkontroll alltså? Ungefär som Remote-programmet för att fjärrstyra iTunes?

Japp, jag använder min iPhone till min server som kör XBMC. Du får upp hela ditt mediabibliotek i telefonen. Man kan också skräddarsy vilka knappar man vill ha tillgängliga i "fjärrkontrollsläget". Det ska även gå att strömma musik till iPhone från xbmc med en app från iTunes.

Med andra ord blir det iPhonen då som styr Plex från och med någon dag framöver? :)

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag har XMote, Snatch, Jaadu VNC, Rowmote Pro och Air Mouse installerat. Än så länge har jag ingen favorit.

Apple Remote:n är utan tvekan bäst att ha till datorn. Men anledningen till ovanstående program är att komplettera när man egentligen måste plocka fram mus/tangentbord.

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Phorpher skrev:

Japp, jag använder min iPhone till min server som kör XBMC. Du får upp hela ditt mediabibliotek i telefonen. Man kan också skräddarsy vilka knappar man vill ha tillgängliga i "fjärrkontrollsläget". Det ska även gå att strömma musik till iPhone från xbmc med en app från iTunes.

Hijckar lite.. vad för program är det du har till IPhonen?

anbjMedlem sedan juli 2000232 inlägg

Jag kör en Mac mini med Remote Buddy på. Då kan man enkelt leta upp en film med apple remote och starta den i VLC, sätta den i fullskärm och välja undertext osv. Funakr kanon, men kanske inte så sexigt.

Har även testat Boxee som är som Plex men i mitt tycke bättre. Dock lite halvskakig forfarande.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)