webForumDet fria alternativet

Blåsa om iMacen?

macOS

10 svar · 839 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag är på gång att sälja min iMac och tänkte blåsa om den och fabriksåterställa allt vad gäller installationen av Leopard (formatering inkluderad såklart). Utan att ha kollat närmare i några manualer och med tillhörande skivor i förrådet så ställer jag den snabba frågan - hur blåser jag enklast om datorn?

. :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Sätt in OSX-skivan. Boota om. Medan du startar om, håll ner alt (Eller om det var äpple?). Välj DVD'n från boot-menyn. Under installationens gång ska du kunna välja skivverktyg och formatera disken.

Precis det jag, när latheten lagt sig, upptäckte. Nu blir det ner och hämta skivan. Tackar! :)

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Man bör väl rimligen skriva över disken några gånger om man vill vara säker på att nästa ägare inte fiskar upp gamla dokument? Filer på formaterade diskar är i alla fall i windows lätta att fiska upp

Den tanken har slagit mig också men jag har den mesta informationen på en nätverksdisk. Tack för tipset dock.

invecklaren skrev:

Man bör väl rimligen skriva över disken några gånger om man vill vara säker på att nästa ägare inte fiskar upp gamla dokument? Filer på formaterade diskar är i alla fall i windows lätta att fiska upp

Det där har Apple tänkt på. När du ska formatera kan du välja mellan att skriva över disken 0, 1, 5 eller 10 gånger. (Eller något åt det hållet, flera val iaf) Men det lär du upptäcka.

Jag fick aldrig valet om att formatera den flera gånger. Missade jag något? Jag petade in installationsskivan, startade om med Alt och påbörjade allt den vägen. Där fick jag välja att radera hela volymen och installera om men inget mer än så.

Du måste nog gå in i skivverktyg (eng. disk utility) och pilla själv för att radera extra noga. Jag tror du ska få valet att göra det precis innan installationen börjar om du kollar i menyraden högst upp. (Ungefär när licensavtalet visas) När du hittar rätt bör det se ut ungefär som bilden.
Du behöver inte göra om installationen, men du kan ju sätta i skivan och kolla.

Picture 2.png

Där borde jag ha gått in ja, men en vanlig ominstallation kanske duger? Annars blir det att göra om processen i morgon.

Det duger helt klart om du inte har något superhemligt som du misstänker att någon kan tänkas vilja vaska fram. :)

Jag sopade om den en gång till och lät disken skrivas över med nollor. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.d8c17768
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)