webForumDet fria alternativet

Installera flashplayer!

2 svar · 762 visningar · startad av M.Cheraghi

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Halloj!

Har laddat hem Mozilla Firefox 3.0 och hade nu tänkt ge mig in på att installera flashplayer. Sagt och gjort så laddade jag hem *.tar.gz från Adobes hemsida och följt installations anvisningarna. Men jag får upp ett felmedelande:

anonym@anonym-dator:~$ /home/anonym/install_flash_player_10_linux/flashplayer-installer

ERROR: Your architecture, \'x86_64\', is not supported by the
Adobe Flash Player installer.

Hittar dock ingen information öht angående 64 bitars och att det inte skulle stödjas på Adobes hemsida.

Sen har jag gått vidare till "KPackageKit" där jag har hittat flashplayer 10 för AMD64, bockar i den och den laddar hem och installerar.. Får dock ingen bekräftelse varken bu eller bä om hur installationen gått. Men likt förbannat går det inte att spela upp flash i varken FF eller Konqueror, blir bara uppmanad att installera Flashplugin!

Grön som man är på linux så behöver jag Er hjälp! :)

10-4 over and out

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Adobe har inget stöd (i stabil version) för Flash i 64-bitars miljö ännu. Du har ett par val;

- Antingen installera Firefox för 32-bitars system och sedan Flash för 32-bitars.
- Ladda ned alpha-version av Flash 10 för x86_64-system på Adobe Labs. (Det finns en FAQ)
- Använd en fri spelare för Flash. Dom har inte fungerat 100%-igt för mig när jag har testat dom dock.

Alpha-versionen ska dock fungera bra för de flesta, har jag hört - så den rekommenderar jag.

Och ett till tips är att inte ladda ned installations-filer från nätet, utan istället använda Synaptic (System -> Administration -> Synaptic Package Manager) för att installera program. På så sätt kommer du få automatiska uppdateringar för programmen när de finns tillgängliga i repo. Det finns väl ungefär 27 000 program i olika repos för (K)Ubuntu just nu, så oftast finns det ingen anledning till att manuellt ladda hem och installera program.

Edit,
Hittade en lite guide för att installera Alpha:
1 Ladda ned filen, först och främst.
2 Öppna en terminal (går fortast)
3 Kör följande kommandon:

$ cd ~/Desktop
$ tar -zxvf libflashplayer-10.0.22.87.linux-x86_64.so.tar.gz
$ mkdir ~/.mozilla/plugins
$ cp libflashplayer.so ~/.mozilla/plugins

Sen kan du radera filerna från skrivbordet (Kommandot cp kopierar nämligen över *.so-filen till Firefox).

M.CheraghiMedlem sedan juli 20015 107 inlägg

Där lärde jag mig något nytt. Synaptic var en väldigt trevlig applikation som kommer att komma väl till hands!

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)