Halloj!
Installerade Kubuntu 8.04 härom sistens och trivs bra med det so far! :)
Jag har två stycken SATA diskar som jag tidigare använt som lagring av diverse filer och som i dagsläget är i NTFS filformat vilket för stunden omöjliggör för mig att komma åt mina lagrade filer på dessa diskar via Linux!
Finns det något smidigt sätt jag kan komma åt dessa filer eller byta filformat utan att förlora all data på diskarna?
Sen undrar jag även hur jag aktiverar numpaden, lite ovant att bara kunna använda sig utav de vanliga numeriska tangenterna ovanför qwerty!
10-4 over and out
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg för att komma åt ntfs måste du ha drivare till det. ntfs-3g är ett projekt att skapa dessa drivare, som fugerar väldigt bra faktiskt. Du kan både läsa och skriva. Du kan installera det via terminalen:
sudo aptitude install ntfs-3g
Numlock har varit ett känt problem tidigare...tydligen en bugg i kerneln. Prova köra:
sudo aptitude update; sudo aptitude safe-upgrade
Tack för ditt svar, men jag vet inte om det hjälpte. Mina problem har förvärrats.. KDE Har krashat och jag får inte igång det så jag har fått ominstallera hela Kubuntu sen tråden skapades. Jag hade samma problem igår kväll på en ganska så ren installation.
Igår hann jag endast installera Ati Catalyst och idag hann jag så långt att Ati catalyst, Firefox 3, Adobe Flash.. Sen krashade efter en reboot när jag prövade ovanstående fråga i terminalen. (Har gått att boota datorn ett par gånger idag tills plötslig tvärstopp.)
Jag hinner se Kubuntuloggan och kerneln laddas in, men sen blir det bäcksvart för så att förbli!
Har prövat att köra en Recovery utan resultat.. Igår kunde jag starta kde via Root i console, men inte med min vanliga användare.. Men idag ville den sig inte ens starta KDE med root.
Någon som har en susning om vad det kan vara för fel? Och hur jag kan starta KDE utan att behöva ominstallera hela kubuntu? ;)
10-4
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Har du kollat igenom UbuntuHCL för att se så att din hårdvara stöds? Det låter som att det är hårdvarurelaterat, men om du kommer in så...? Upplever du samma problem även om du inte installerar Ati Catalyst? Ett trick kan ju annars vara att försöka dig på senaste versionen av Kubuntu, 9.04 Jaunty Jackalope, eller har du någon bra anledning att köra just 8.04?
SPiN skrev:
Har du kollat igenom UbuntuHCL för att se så att din hårdvara stöds? Det låter som att det är hårdvarurelaterat, men om du kommer in så...? Upplever du samma problem även om du inte installerar Ati Catalyst? Ett trick kan ju annars vara att försöka dig på senaste versionen av Kubuntu, 9.04 Intrepid Ibex, eller har du någon bra anledning att köra just 8.04?
Probelemen har ej uppkommit utan Catalyst!.
I detta nu har jag installerat Firefox, Catalyst, Flash player plugin. Och även startat om datorn utan att det har krashat!
Jag gick in på ovan nämna länk och hittade varken mitt grafikkort eller moderkort på siten.
Moderkort: Asus A8N-e
Grafikkort: Connect 3D X800 GTO (ATI Radeon)
CPU: AMD 64 3000+
RAM: 1024 Mb
Jag har ingen som helst anledning till att använda mig utav 8.04, hade den skivan liggandes och tänkte inte så mkt mer på versionen och när den gavs ut.
Innan jag kommit för långt med denna installation ska jag se till att få tag på 9.04!
Tack!
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Om du inte orkar ladda ned en ny iso, kan du uppdatera ditt system;
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get dist-upgrade
Tack, du besparade en hel del jag helst inte vill uppleva fler gånger ;)
Jag provade att uppdatera Disten via console igår, och det gick perfekt.. Bortsett från när jag bootade om datorn så vägrar KDE starta upp!
Jag börjar se en röd tråd i det här, dom två tidigare gångerna har jag användt Adept Updater och hämtar drygt 360 uppdateringar och jag har insett att det efter uppdateringarna inte fungerar för mig.
När jag escapar vid boot och kan välja att köra en recovery så har jag 2 kernels att välja på
2.6.24-24 samt 2.6.24-16 vägrar starta upp på någon utav dom.
Mitt nästa steg blir att tanka hem 9.04 och bränna ner på skiva och prova att installera den från grund och se om det hjälper mig.
Om ni kommer på något annat som kan tänkas hjälpa mig är ni mer än välkomna att skriva :)
10-4 over and out
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du säger att problemen uppstår med ATI Catalyst. Är det ett nödvändigt ont att ha ATI Catalyst för dig? Ska du arbeta med multipla skärmar? Har du kollat igenom inställningarna för Catalyst med
$ sudo aticonfig
?
SPiN skrev:
Du säger att problemen uppstår med ATI Catalyst. Är det ett nödvändigt ont att ha ATI Catalyst för dig? Ska du arbeta med multipla skärmar? Har du kollat igenom inställningarna för Catalyst med
$ sudo aticonfig
?
Har inte hunnit se över inställningarna ännu, då datorn hunnit krasha.
Men nu har jag iallafall lyckats installera Kubuntu 9.04 med KDE 4 istället och än verkar det vara stabilt och kubuntus egna drivrutiner för grafikkortet tillfredställer mina krav idag. Däremot vill jag kunna nyttja mig av TV-out på grafikkortet och köra multibla skärmar. Men i dagsläget klarar jag mig på bara datorskärm så får vi se om mitt problem återkommer eller inte.
Tack för all hjälp!