Sådärja,
efter att ha köpt en ny dator, blivit dumpad av tjejen, packat mina grejer, sålt min halva av lägenheten, skaffat ny bostad, burit möbler, dragit kablar, monterat möbler och ordnat i ordning det mesta här i min nya lägenhet, sitter jag nu här en lördagkväll och har stött på patrull. :)
På min gamla pc hade jag ett väldigt enkelt script i en bat-fil som kopierade alla filer, där "arkiv-rutan" var iklickad, från en mapp lokalt och klistrade in dem i en annan mapp på min nätverksdisk, sen klickade den ur "arkiv-rutan". För att hindra att filerna kopierades igen.
Och nu kommer frågan: Hur löser jag detta på min nya mac?
Eftersom jag har noll koll på applescript eller automator så blir mina taffliga försök helt meningslösa. Så all hjälp mottages tacksamt.
Inte för att jag förstå alla detaljer av det du vill göra men om du inte vill använda något vanligt GUI program för backup så skulle jag använda ett script vars nyckel komponent i detta fallet är rsync [1] för att försöka lösa det.
Det som kan ställa till problem är väl om Apple specifika "extended attributes". ACL's osv på speciella filer eventuellt skulle vara inblandade (men detta är normalt såvitt jag förstår inga problem på vanliga användarfiler ). För att testa dessa detaljer finns Backup Bouncer [2,3]