Tänkte köpa en Lenovo S10 som då leveras med någon nedbantad version av XP. Funderar på att istället göra Linux för att snabba upp den lite men har ingen erfarenhet av Linux öht. Därav några funderingar... :)
Vilken version av Linux bör man välja?
Kommer använda datorn främst till surfande och back-up av foton under resor och liknande.
Finns det något bra program till Linux för RAW-konvertering?
Finns det några nackdelar med att välja Linux istället för XP? Kommer det vara några problem att flytta filer mellan datorn och min stationära som kör XP?
Kommer det innebära någon märkbar skillnad i hastighet om jag kör Linux istället för XP? Fler fördelar än ev ökning av hastigheten?
Finns det något bra program till Linux för RAW-konvertering?
Jag har inte testat det själv, men dcraw följer med. Ufraw finns också att installera. Ufraw har plugin till Gimp (bildredigeringsprogrammet).
Wiberg skrev:
Finns det några nackdelar med att välja Linux istället för XP?
Det är ju bara om det är några avancerade Windowsprogram du prompt vill köra.
Wiberg skrev:
Kommer det vara några problem att flytta filer mellan datorn och min stationära som kör XP?
Nej. I Linux går det ju lätt och smidigt att sätta upp stabila servrar, eller om du hellre vill köra Windows fildelning så ingår ju det.
Wiberg skrev:
Kommer det innebära någon märkbar skillnad i hastighet om jag kör Linux istället för XP? Fler fördelar än ev ökning av hastigheten?
Det finns ju mer resurssnåla Linux om det är det man vill ha, men Ubuntu är väl ungefär som XP.
Det du kommer att märka som den stora skillnaden är att det är mycket smidigare att installera och uppgradera program. Om du tänker dig Windows Update så är grundprincipen den samma, men i Linux letar den efter uppdateringar för alla program du har installerade. Plus att det naturligtvis inte är en massa tjafs som i Windows med att klicka på en massa onödigt och godkänna avtal och söka efter "genuine windows" och sånt...
Det är bara ett klick för att uppgradera alla program i datorn.
Lika lätt är det att installera ett nytt program. Skriv bara namnet, om du vet det, och senaste versionen laddas ner och installeras och konfigureras direkt, utan att du behöver klicka någonting. Vet du inte namnet kan du gå in och bläddra bland kategorier eller söka efter vad du vill ha för sorts program.
Hur installerar jag det på en dator utan CD/DVD-enhet?
Via USB-minne. Finns säkert instruktioner att följa någonstans för att skapa den direkt från Windows, men ett sätt som funkar är att ladda ner iso-filen, bränna den och starta en dator med den. När Linux startat stoppar du i USB-minnet och går in på System, Administration och Skapa en USB-startskiva.
Då installeras Linux, från cd-skivan, till USB-minnet och gör USB-minnet startbart.
Kolla på Kubuntu - Ubuntu fast med KDE som skrivbordsmiljö - om du vill ha nåt som iaf påminner om Windows. :)
De största irritationsmomenten jag haft med Linux har varit GNOME, standardmiljön i Ubuntu, tack vare dess allt annat än organiserade gränssnitt, oerhört stora och "felplacerade" knappar. Man vänjer sig kanske men i överlag tycker jag att KDE verkar mycket trevligare om man kommer från Windows.
Baskommandon skiljer sig oftast inte speciellt mycket vad jag vet. apt-get och liknande funkar på samma sätt t.ex.
Fördelen med XP och GNOME är att de är stabila. KDE 4, som måste anses vara det rekommenderade(?) idag, är fortfarande under utveckling. Jag kör det iofs i en virtuell maskin utan konstigheter.
Tilägg:
KDE 4 springer dessutom bättre på begränsade hårdvaruresurser. GNOME är lite tyngre men det är det här som är tjusningen med öppen källkod/gratis mjukvara - testa och se vad du trivs bäst med. Smaken är som baken...
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e