DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Tänkte jag skulle gå över till Linux under jul. På workstationdatorn blir det Ubuntu, på servern blir det nog Ubuntu också, men jag kanske kommer ställa så att jag bara startar X vid behov (skriver man så).
Hur som helst, problemet är ju då att jag inte kan något om Linux, men böcker är bra, så jag tänkte skaffa mig en. Hårdvara och windows är jag bra på, så det behöver ju kanske inte vara någon nybörjarbok, för jag vill också lära mig lite mer djupare saker så småningom.
Har hittat en del böcker på CDOn och det är väl framförallt två jag fastnat för:
Att använda Linux och GNU (Walleij, Linus)
Upptäck Ubuntu Linux 8.04 (Hagberg, Tobias)
Den första där verkar riktigt bra, kanske bättre att lära sig lite allmänt om Linux och inte bara Ubuntu-orienterat också. Jag vet inte, vad sägs?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg StartX
Jag har båda, förstås, och Upptäck Ubuntu är modern, där första halvan berör installationen och Linux resten är program typ GIMP och Gnome och ett viktigt avsnitt om Virtual Box. :stud
På nätet finns Peter Artman´s bok Svenska Linux - en handbok
Den är gammal men allmängiltig. Börja där, kostar bara en utskrift! :OO
Om du inte skall köra grafisk bör du kanske skaffa dig "Effektivare Linux" också Tobias Hagberg Då kör du Terminal så det ryker. §e
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Ja det är just det som verkar tveksamt med Hagbergs bok, bläddrade igenom den på bokhandeln. Det var ett stooort kapitel om installationen, också det där med VirtualBox, han verkar fokusera på sådant han själv tyckte var viktigt, men själv kanske man inte tycker likadant.
Vad tror du om Walleijs bok då? (CDOn)
Hehe, näää, det kommer bli mestadels grafiskt eftersom jag surfar mycket och kör mycket grafikprogram :)
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Vore det inte vettigare att börja med att installera Linux på en virtuell maskin eller som dual boot med Windows XP?
Verkar lite vågat att helt utan Linux-erfarenhet byta system både på workstation och server. Inte för att det är så svårt, men det finns ju en risk att man känner sig ganska vilsen i början.
Böcker i detta ämne blir ganska snabbt inaktuella och kostar dessutom en slant. Bättre IMHO att använda google och onlineguider. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Linus Walleijs bok finns ju i elektronisk form, samt att det lilla jag har har läst ur den är vettigt. Han inriktar sig mer till terminal-användare än GUI-användare dock, men när man väl kommer in i CLI-baserat användande är det svårt att avvänja sig. :) Det är också mer grundläggande med CLI-program, då de sällan skiljer sig från andra distrubutioner.
Jag håller med muskot om att dessa böcker blir inaktuella fort - tänk på att det kommer nya versioner av Ubuntu två gånger per år. LTS-versioner (long term support) släpps däremot max en gång per år, minst en gång per två år, och 8.04 Hardy Heron är en LTS-version. Om det är just 8.04 som du vill rikta in dig på så kommer uppdateringar och patchar finnas tillgängliga lite längre än för 8.10 Intrepid Ibex som är den senaste versionen.
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg Tänkte ha dual boot faktiskt. Helt oerfaren är jag inte, men visst kommer jag känna mig vilsen, därför tänkte jag ta det över jul när man har tid att gå vilse :)
Jag gillar konceptet bok, då kan man ta med sig boken och läsa där man befinner sig. Så därför luskar jag lite så jag investerar i en bra bok så jag slipper köra så mycket onlinehjälp.
Nu har jag iaf några bra tips att gå på, och lite att fundera på, har hela helgen på mig att bestämma mig, så än finns det tid att ändra sig :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
Danny skrev:
Helt oerfaren är jag inte
kanske skulle förtydliga. Jag kan hjälpligt installera och få internet, mail och videoinställningar att fungera. Så långt hann jag sist jag provade för ett år sedan eller när det var. Men så tyckte jag det var för stort steg, efter någon månad blev jag förbannad på Windows rätt rejält och tänkte att, nä, nu blir det Linux. Så har jag sparat det till nu, kommer bli skaplig övergångsperiod, men det är lika bra att börja någon gång och nu över jul är ju perfekt då jag inte tänkt göra nåt speciellt kul annars :)
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg ...hade ingen lust att vänta till jul, nu är disken partionerad och jag installerade MicroXP först och nu Ubuntu som jag precis fått igång. Det tog knappt en kvart att installera, då inkluderar det partionering och formattering också, fantastiskt!
Peter Antmans web-bok verkar riktigt bra, kollade lite i den och den kan fungera som online-referens sedan kanske. Imorgon tar jag och beställer Walleij's bok också.
Tack för alla bra tips!