webForumDet fria alternativet

OpenOffice 3 eller NeoOffice till mac när inte X11 behövs?

Linux & BSD

4 svar · 642 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Nu efter OpenOffice 3 så ska OpenOffice köras under "native" för Mac. Innan har anledningen varit att köra NeoOffice men finns det någon anledning numera att köra NeoOffice i stället för OpenOffice när OpenOffice inte längre använder sig av X11?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Det undrar jag också. Har inget Office-paket ännu.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Svår fråga. Jag har inte installerat ett office-paket ännu då jag inte har haft behovet. Det mesta jag skriver är kod i en text-editor (VIM/TextMate), document läser jag i TextEdit. Vad jag gillar dock iWork måste jag säga.

Här finns en feature comparison:
http://neowiki.neooffice.org/index.php/NeoOffice_Feature_Comparison

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Läste ett test i senaste numret av Macworld och där åkte både OpenOffice och iWork på rejält med däng av Office 2008 för Mac.

Jag installerade NeoOffice igår men jag verkar bara få upp "Writer" när jag drar igång det. Får titta lite nogrannare men jag skulle även behöv Excel-motsvarigheten också. Den borde ju finnas eftersom den finns i OpenOffice... Läst något om att OpenOffice är snabbare än NeoOffice, men att NeoOffice är mer "macigt" utseendemässigt.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

Compusa skrev:

Läste ett test i senaste numret av Macworld och där åkte både OpenOffice och iWork på rejält med däng av Office 2008 för Mac.

Någon som vet fall OpenOffice och neoOffice använder samma grammatik och stavningkontroll? Det är den stora fördelen med MS Office (på PC), tycker om att ha automatisk stavningkontroll på men OO och NO stryker ofta under ord som är helt korrekta. Visst kan man lägga till ord med ett är jobbigt ;)

Jag installerade NeoOffice igår men jag verkar bara få upp "Writer" när jag drar igång det. Får titta lite nogrannare men jag skulle även behöv Excel-motsvarigheten också. Den borde ju finnas eftersom den finns i OpenOffice...

När du öppnat "Writer" kan du klicka på NeoOffice uppe i menyraden och sedan "tabelldokument". Det är en variant av Excel.

Läst något om att OpenOffice är snabbare än NeoOffice, men att NeoOffice är mer "macigt" utseendemässigt.

Har också hört det. NeoOffice har även en lista på funktioner (jag aldrig skulle använda) på deras hemsida som inte finns i OpenOffice.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)