Jag har lite funderingar efter ungefär fem dagars användande. Slänger ut dem här så får de som kan svara. Tack på förhand!
1. När klickar upp Finder får jag "Enheter", "Delat", "Platser" och så vidare. Under "Delat" ligger min NAS (nätverksdisken) som är ansluten till routern. Jag vill ha en genväg till den på skrivbordet, eller som det heter i Windows "högerklicka - skapa genväg och flytta genvägen till skrivbordet" så jag slipper öppna finder varje gång. Hur?
2. När jag använder formulär i Firefox så vill jag tabba mig till Skicka/Sänd-knapparna, men när jag tabbar så hoppar jag vidare till andra saker på sidan, andra fält och så vidare.
3. Jag vill att vissa program ska starta automatiskt när jag drar igång datorn. Hur?
4. Home/End och Pgup/down fungerar på webbsidor för att bläddra med, men när jag exempelvis skriver det här inlägget/andra textfält i FF (och även andra applikationer, som "Kom-ihåg-lappar") så fungerar det inte alls. Varför inte?
Jag har lite funderingar efter ungefär fem dagars användande. Slänger ut dem här så får de som kan svara. Tack på förhand!
1. När klickar upp Finder får jag "Enheter", "Delat", "Platser" och så vidare. Under "Delat" ligger min NAS (nätverksdisken) som är ansluten till routern. Jag vill ha en genväg till den på skrivbordet, eller som det heter i Windows "högerklicka - skapa genväg och flytta genvägen till skrivbordet" så jag slipper öppna finder varje gång. Hur?
2. Gå in under Systeminställningar och sedan Keyboard & Mouse. Gå till fliken Keyboard shortcuts och ändra Full keyboard access till "All controls" istället för "Text boxes and lists only".
3. Högerklicka på programmet i dockan och välj "Open at login". Eller systeminställningar > Accounts > Login items.
4. Är inte helt säker på vad du menar, men om du har fokus i ett textfält är det ju där page up/down försöker "skrolla" och inte på hela webbsidan. Skriv ett inlägg som har fler rader än textfältet så ser du.
1. Om du har en ikon för NASen, så kan du bara dra den till skrivbordet samtidigt som du håller inne "Alt". Så skapas ett alias. Eller högerklicka ikonen och välj "Skapa alias", och sedan dra den till skrivbordet.
1. Om du har en ikon för NASen, så kan du bara dra den till skrivbordet samtidigt som du håller inne "Alt". Så skapas ett alias. Eller högerklicka ikonen och välj "Skapa alias", och sedan dra den till skrivbordet.
Fungerar inte med nätverksenheter (dvs. de som listas under Shared i Finder) för min del, men däremot med övriga enheter (som listas under Devices).
1. Syds förslag fungerade inte, mycket riktigt som muskot skriver. Jag ska testa dho:s alternativ. Jag tänkte dock att det fanns något smidigare än kommandotolkar. ;)
2. (y)
3. (y)
4. När jag nu står på den här raden (när jag skriver detta inlägg) och trycker Home/End eller PgUp/down så händer ingenting alls. Jag borde ju då rimligtvis flyttas till början/slutet av raden eller början/slutet på textfältet.
4. Jag brukar använda cmd+höger/vänsterpil för att förflytta mig längst fram eller bak på en rad. Page up/down tar mig upp/ned i textfältet, förutsatt att jag skrivit så mycket att en scrollbar dykt upp.
4. Yes, nu har jag mappat om. cmd + pil vänster/höger tar mig till toppen/botten i fältet. Nu saknas bara funktion för att ta mig till början/slutet av raden, inte hela textmassan.
5. Jag startar Thunderbird, läser min post och stänger ner det med röda (x) i fönstret. När jag sedan försöker få upp samma fönster igen genom att klicka på Thunderbird i dockan så får jag upp TB-menyn i skärmens överkant men inget fönster. Omstart av TB löser problemet men uppstår igen när jag gör om fenomenet ovan.
6. Thunderbird klagar på att en komponent (som jag troligtvis fått med vid importen från XP-profilen) inte går att starta. När jag försöker öppna "Tillägg" i Verktygsmenyn händer dock inget så att avinstallera tjänsten ("Minimize to tray") är omöjligt. Eller?
5. Mac o PC funkar olika när det gäller stängning av fönster. Stänger du fönstret, så har du sagt till programmet att du inte vill ha det där fönstret framme. Jaha, säger TB då. Då slipper du. :) Istället kan du dubbelklicka övre fönsterlisten. Då åker fönstret in i dockan. Nästa gång du vill ha fram det så klickar du bara där. Eller så tar du Cmnd + h, då döljer du det helt. När du vill ha fram det igen klickar du antingen TB-ikonen i dockan eller t.ex. bläddrar med cmnd + tab och släpper när TB-ikonen är i fokus. (NB: Det finns faktiskt ett och annat program som genererar sina fönster själva, utan hjälp av Finder och operativet. Extremt sällsynt, men dom kan funka lite annorlunda)
6. Vet inte vad det är för komponent. Men det kan kanske ha med tillstånd att göra. Har du nåt program där du kan rätta till permissions? Typ Cocktail eller Onyx (gratis)? Om inte ladda ner Onyx snarast. (enklast via t.ex. macupdate.com eller googla på onyx mac os x)
5. Mac o PC funkar olika när det gäller stängning av fönster. Stänger du fönstret, så har du sagt till programmet att du inte vill ha det där fönstret framme. Jaha, säger TB då. Då slipper du. :) Istället kan du dubbelklicka övre fönsterlisten. Då åker fönstret in i dockan. Nästa gång du vill ha fram det så klickar du bara där. Eller så tar du Cmnd + h, då döljer du det helt. När du vill ha fram det igen klickar du antingen TB-ikonen i dockan eller t.ex. bläddrar med cmnd + tab och släpper när TB-ikonen är i fokus. (NB: Det finns faktiskt ett och annat program som genererar sina fönster själva, utan hjälp av Finder och operativet. Extremt sällsynt, men dom kan funka lite annorlunda)
Det är väl snarare standard att om man stängt ett fönster med krysset och aktiverar programmet genom att klicka i docken så öppnas ett nytt fönster om inget finns aktivt. Hur TB fungerar har jag ingen aning om.
Det är väl snarare standard att om man stängt ett fönster med krysset och aktiverar programmet genom att klicka i docken så öppnas ett nytt fönster om inget finns aktivt. Hur TB fungerar har jag ingen aning om.
Ptja... kanske standard eller inte. Verkar som olika program har olika idéer om den saken. I alla fall klickar jag själv aldrig på den där knappen (eller använder Cmnd + w) när jag har ett "main window" öppet utan dubbelklickar topplisten eller tar Cmnd + h.
6. ...Verktyg - Tillägg, som helt plötsligt (!?) visade sig. Nu är traytillägget borttaget och Thunderbird startar nu utan problem och jag kan även plocka fram det från dockan när jag använt (x).
Skillnaden mellan OS X och de flesta andra gui är att när man stänger fönstret så avslutas inte programmet. För att avsluta programmet ska man i stället trycka Cmd+Q.
Jag avslutar alltid programmen. Känns ju onödigt att låta dem ta resurser om man ändå inte ska använda dem.
Sant, så resonerade jag när körde Windows då de dessutom låg och sög plats i aktivitetsfältet. Thunderbird vill jag alltid ha igång så jag kan få notiser om nyanländ e-post. Eller har ni några andra förslag om den biten? Idag har jag fyra olika konton i Thunderbird.
Sant, så resonerade jag när körde Windows då de dessutom låg och sög plats i aktivitetsfältet. Thunderbird vill jag alltid ha igång så jag kan få notiser om nyanländ e-post. Eller har ni några andra förslag om den biten? Idag har jag fyra olika konton i Thunderbird.
Nä, ett mailprogram känns ganska legitimt att få ha igång.
Om man inte följer olika varianter av GTD.
286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e