webForumDet fria alternativet

Extern skärm slocknar vid samtal

24 svar · 1 397 visningar · startad av Bire

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Detta måste vara det sjukaste som drabbat mig sen jag började använda datorer. :)

Jag har min macbook & en extern skärm + min iPhone i Apples iPhone 3G-docka inkopplad i datorn.

När telefonen ringer slocknar den externa skärmen & alla program jag har öppna i den flyttas över till macbookens skärm.

Vad i hela friden beror detta på?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kör du med dubbla skärmar (dvs båda påslagna och aktiverade samtidigt, som "en enda" bred skärm alltså) eller har du den externa bara?

Bägge aktiverade samtidigt.. Dvs en bred skärm.

carl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg

Får du tillbaka skärmen när du har avslutat samtalet?
Slocknar skärmen direkt när det ringer eller först efter att du har svarat?
Vad händer om du gör ett utgående samtal?

EDIT: Uppdaterade med lite fler frågor.

Nej, den förblir avstängd.

OK. Har du Macbookens som "main"?
Och med att "alla program flyttas över" menar du att alla fönster flyttas över, va?
Jag har alltså inte alls samma upplägg (MB + extern skärm) utan en stationär med 2 skärmar. Det händer ju med ett o annat program (typ DVD-spelaren) att ena skärmen släcks ner beroende på inställningarna. Finns det inställningar till iPhone-dockan? Eller i de vanliga skärminställningarna? Eller har du nåt desktop-bytar-program typ VirtueDesktops som spökar?

Alltså.. Det är skärmen som fysiskt dör.
Dvs slås av. (Exakt som om jag slår av den själv med touchbrytaren på skärmen)

Slår jag sen på den igen får jag avsluta ex Paralells (som jag har i den externa skärmen) & sen starta om det igen.

Bire skrev:

Alltså.. Det är skärmen som fysiskt dör.
Dvs slås av. (Exakt som om jag slår av den själv med touchbrytaren på skärmen)

Slår jag sen på den igen får jag avsluta ex Paralells (som jag har i den externa skärmen) & sen starta om det igen.

Åkej...det var lite skillnad på att "den slocknar". ;)
Den stänger alltså av sig själv....då bara gissar jag och skjuter från höften... det kan inte ha med strömförsörjningen att göra? Dvs att spänningen dippar när samtal kommer in, tillräckligt mycket för att släcka skärmen? Eller annat som egentligen inte har med Mac OS X att göra, typ störningar p.g.a radiovågorna?

Strömmen är nog ren utopi skulle jag tro då skärmen har sin egen strömkabel & dessutom sitter i ett uttag som är kraftigt über-uppsäkrat (har detta på bilskroten).

Däremot det där med radiovågor är ju lite intressant, frågan är ju hur man felsöker det bara!?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

När skärmen går av, hamnar den i standby-läge? (Dvs att power-lampan blinkar orange eller hur det nu indikeras just på din skärm)
Har du provat att kör MB'n på batteriet och ringa till iLuren?
Har laddaren egen strömförsörjning, eller går den enbart på USB?

Har testat nu.. Det spelar ingen roll om iPhonen är usb-ansluten eller inte, är den nära skärmen så slår den av :e

Mao: Strålningen är problemet!

Bire skrev:

Har testat nu.. Det spelar ingen roll om iPhonen är usb-ansluten eller inte, är den nära skärmen så slår den av :e

Bra...eller dåligt...hur man nu ser det...
Du får väl vira in skärmjäveln i aluminiumfolie.... :q

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

hehehe... det hände mig när jag pluggade oxå, hade telefonen under skärmen och så fort den sökte nät, fick SMS eller något så gick skärmen i standby... trodde det var en 90tals problem ;)

stoffe-2k skrev:

hehehe... det hände mig när jag pluggade oxå, hade telefonen under skärmen och så fort den sökte nät, fick SMS eller något så gick skärmen i standby... trodde det var en 90tals problem ;)

Nädå, det är fortfarande högaktuellt :e

Frågan är ju om man ska utsätta sin kropp för den strålningen eller om man helt enkelt ska använda telefonen mer frekvent i hopp om att den botar cancer eller nått?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Bire skrev:

Nädå, det är fortfarande högaktuellt :e

Frågan är ju om man ska utsätta sin kropp för den strålningen eller om man helt enkelt ska använda telefonen mer frekvent i hopp om att den botar cancer eller nått?

Jag tycker man borde kolla mer på SAR värdet om man är orolig över strålningen.

Bire, det här kan låta konstigt, men pröva att byta upplösning eller uppdateringsfrekvens för den externa skärmen och se om det hjälper. Det kan ev vara så att någon klocksignal går precis i synk med frekvensen som telefonen använder och att det gör att skärmen får fnatt.

nitro2k01 skrev:

Bire, det här kan låta konstigt, men pröva att byta upplösning eller uppdateringsfrekvens för den externa skärmen och se om det hjälper. Det kan ev vara så att någon klocksignal går precis i synk med frekvensen som telefonen använder och att det gör att skärmen får fnatt.

Visst kan jag testa det, för skojs skull. Men nuvarande upplösning & uppdateringsfrekvens är den som skall användas.
Jag placerar hellre mobilen på annat ställe i rummet! :p

Bire skrev:

Visst kan jag testa det, för skojs skull. Men nuvarande upplösning & uppdateringsfrekvens är den som skall användas.
Jag placerar hellre mobilen på annat ställe i rummet! :p

Pröva gärna är du snäll. Jag är mest intresserad för att se om min teori kan tänkas stämma. :)

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Det där är ju faktiskt lite intressant, min mobil måste ge ifrån sig en massa strålning, för det låter helskumt från datorn, kommer det ett sms låter det "brrruuuaaabrrruuaaa...knaster knaster" samt att den ibland (skärmen alltså) liksom "stelnar" när mobilen ringer. Är nyfiken på om nitro2k01's teori stämmer.
Eller så har grannen ovanför mig en iphone. :OO ;)

Fredde MannenMedlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Bire skrev:

Jasså... ytterligare ett problem med telefonen då.. eller är det en dåligt isolerad skärm .. :OO

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)