Jag flippar ur snart. Jag kan inte ta backup på min viktigaste mapp, htdocs (som ligger i MAMP-mappen), för att där är en massa filer som inte kan läsas (felmeddelande -36).
Varför i helvete ska allting jävlas för?
Finns det något program som kan kopiera filer och ignorera alla felmeddelanden och kopiera filen ändå? Finns ju till Windows så det borde väl finnas till OSX också.
Måste verkligen ha backup på den här mappen innan jag installerar om allting.
Testa att göra allt via terminalen? Samt kontrollerat att rättigheterna är korrekta på filerna/mapparna?
Jag vet inte hur man gör sånt i terminalen, så haxx är jag inte.
Hur kollar jag behörigheterna? Ifall du menar högerklick och sedan "Ägare och behörigheter" så står det att "Du kan: Läsa och skriva". På mappen htdocs.
Går jag in i en mapp där den filen ligger som jag inte kunde kopiera låser sig datorn en stund. :l
Jag vet inte hur man gör sånt i terminalen, så haxx är jag inte.
Hur kollar jag behörigheterna? Ifall du menar högerklick och sedan "Ägare och behörigheter" så står det att "Du kan: Läsa och skriva". På mappen htdocs.
Går jag in i en mapp där den filen ligger som jag inte kunde kopiera låser sig datorn en stund. :l
Starta terminalen och gå till den mapp där filerna ligger och skriv ls -l så kommer du se vilka rättigheter filerna har och vem som "äger" dem.
För att kopiera kan du testa att köra sudo cp -r /sökväg/till/den/mapp/fil/du/vill/kopiera /sökväg/till/målmapp/
Om datorn låser sig vid filkopiering kan det vara en indikation på trasiga sektorer på just det område filen/filerna befinner sig. Om det inte fungerar via terminalen kan du testa om det går bättre med Carbon Copy Cloner, det har en möjlighet att hoppa över skadade filer.
Kan du zippa (eller stuffa) de konstrande mapparna och kopiera dom då? I så fall gör det då, och kolla att de kan packas upp OK.
Red: Som muskot skriver, så kan detta orsakas av att det är fel i filerna. Resursgafflar och annat meta-junk som är dolt för oss (men läsligt av datorerna) kan vara korrupta. Det bästa verktyget att lösa detta är Alsofts DiskWarrior. Har du råd, så köp det. Även om du inte använder det nu. så är det en investering. imho det bästa verktyg som finns för Mac.
Danne V: Håller på och försöker skapa ett arkiv av filerna nu, men det tar tiiiid. Datorn segar som fan och frågan är om den inte sprängs snart. Ska ta en titt på programmet du tipsar om där sen när datorn lugnat ner sig.
cp kan inte läsa filen "sv_SE.mo", vilket mycket väl kan bero på trasiga sektorer. Det är i så fall ett hårdvarufel, men det kan hända att det går att flagga/mappa om sektorerna. Möjligtvis kan program som, eller liknande, det Danne V tipsade om hjälpa dig att läsa dessa filer, men det är ingenting jag har någon erfarenhet av.
Om disken visar sig vara trasig har du ju fortfarande garanti. Även om du tappat datorn i golvet är det upp till Samsung att bevisa att du haft sönder disken och det tror jag knappast att de klarar om den är visuellt intakt.
/R
för att köra fsck bör du starta datorn i single-user mode (vilket du gör genom att starta datorn och hålla ned cmd+s) och sedan köra /sbin/fsck -fy från kommandoprompten.
muskot: Okej, det känns bara mer och mer som att disken är kass... Ser här att jag faktiskt köpte hårddisken hos datorbutiken i november förra året, så den är ju inte så gammal. Men det känns som att ifall jag skickar tillbaka den så blir jag utan en hårddisk i minst en månad.
Tror ni man kan ringa dem och be dem skicka en ersättningsdisk samtidigt som jag skickar tillbaka min?
Skulle tro att det beror på Samsungs policy. Vet att vissa tillverkare (kommer inte ihåg vilken/vilka) kan skicka ut nya diskar i förskott, mot att du ger dem dina kontokortsuppgifter (så att de kan dra kostnaden för den nya disken om du skiter i att skicka in din gamla eller skickar in en disk med fel som inte omfattas av garanti).
Hursomhelst har du ju knappast mycket glädje av disken i nuvarande skick, så det är väl ingen större förlust att skicka in den? ;)
fsck (file system consistency check) gör ungefär samma grej som Windows-världens chkdsk. :)
Danne V: Håller på och försöker skapa ett arkiv av filerna nu, men det tar tiiiid. Datorn segar som fan och frågan är om den inte sprängs snart. Ska ta en titt på programmet du tipsar om där sen när datorn lugnat ner sig.
http://www.alsoft.com/DiskWarrior/
$ 99,95.... :l Mycket pengar, men värt varje öre...kanske inte hjälper dig i det här fallet dock. Jag tror alltså att det är din hårddisk som knasar - inte ettorna och nollorna.
"The volume silfver appears to be OK." Fan ska man lita på det? Jag ringer DB i morgon så får vi se vad de säger om en ersättningsdisk.
Tack för alla era svar!
Nej, tyvärr kan man inte lita på det eftersom filsystemskollen inte är någon djupgående analys av disken. Men det kan ju vara värt att slänga in originaldisken (och kanske även originalminnena om du har dem tillgängliga) och se om problemen verkligen försvinner.
Att rädda ovärderliga filer kan visserligen inte mätas i pengar, men det är ju som sagt inte säkert att det hjälper. De borde kunna bjuda på en gratisversion som kan konstatera huruvida data kan räddas, så att man slipper slänga ut pengar i onödan.
Att köpa programmet för framtida bruk känns inte helt vettigt. Har man en gång haft diskstrul med dataförlust som följd är man förhoppningsvis noggrann med backup i framtiden. Med dagens hårddiskpriser är det billigare att köpa en extern disk för fullständig backup än att köpa DiskWarrior.
sv_SE.mo är ju bar en språkfil till wordpress. Du kan ju kolla om du kan taborten, med lite tur är det ju bara den som strular. jag skulle dock inte hopas för mycket på det.