webForumDet fria alternativet

OSX har flippat ur

20 svar · 1 469 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag vet inte ifall det är hårdvarufel eller ifall mjukvaran har gett upp. Men nu är min dator otroligt instabil. Jag får stänga av den på knappen minst en gång om dagen.

När jag går in på dashboard och startar MAMP via widget så dör datorn helt. Den hänger sig i 10 sekunder, sen lever den i 5 sekunder, sen låser den sig igen. Så loopar det.

Vad tror ni att det kan vara för fel? Är en ominstallation en bra idé kanske?

Finns det några bra diagnostikprogram man kan köra för att utesluta hårdvarufel?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Funkar datorn utan MAMP?
Har du kört alla vanliga reparationer (behörigheter, skivreparation, cronscripter osv)?
Har du kollat loggarna?
Kan du köra MAMP utan t.ex. MySQL?

Danne V skrev:

Funkar datorn utan MAMP?

Utan MAMP? Hur menar du då?

Danne V skrev:

Har du kört alla vanliga reparationer (behörigheter, skivreparation, cronscripter osv)?

Jag har inte gjort något. Hur kör jag dessa reparationer?

Danne V skrev:

Har du kollat loggarna?

Nej.

Danne V skrev:

Kan du köra MAMP utan t.ex. MySQL?

Hm. Ska pröva, så jag kör det här inlägget först ifall datorn kraschar. Det verkar som att datorn inte gillar MAMP. Så fort jag startar applikationen så börjar musiken i iTunes att hacka och datorn beter sig konstigt.

Men det är inte MAMP som segar datorn. Det händer vid andra tillfällen också.

r\ Fast det är lustigt att MAMP inte vill lira överhuvudtaget. :o

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Misstänker att du kör Leopard? Programuppdateringen till 1.5.2 gjorde tyvärr Leoparden instabil hos många, inklusive mig.

Lösningen för mig var att göra en Arkiv/Install

Och sedan köra combouppdateringen av 1.5.2 från Apples webbplats. Den är bättre än den du fick via programuppdateringen.

Löste mina beskymmer …

silfver skrev:

Utan MAMP? Hur menar du då?

Jo, du skrev ju att du startar MAMP (Mac-Apache-MySQL-php). Funkar datorn UTAn att du startar den?

silfver skrev:

Jag har inte gjort något. Hur kör jag dessa reparationer?

Kör Macens eget skivverktyg, reparera skiva (kan krävas att du kör från annan disk) och reparera behörigheter. Cronscripter kan du köra med t.ex. OnyX (gratis). Det är tre såna: daglig, vecko- och månad. Dom tömmer lite cacher och uppdaterar swapfiler osv. Vill du ha THE verktyg för Mac ska du investera i DiskWarrior.

silfver skrev:

Nej.

Ta äpplet -> about this Mac och klicka på "mer information". Längst ner nånstans i fönster du får upp hittar du diverse loggar. Sen brukar varje program ha loggfiler nånstans i mapparna "library", "preferences" (både på användare- och systemnivå) eller "application support". Se om MAMP har nån.

silfver skrev:

Hm. Ska pröva, så jag kör det här inlägget först ifall datorn kraschar. Det verkar som att datorn inte gillar MAMP. Så fort jag startar applikationen så börjar musiken i iTunes att hacka och datorn beter sig konstigt.

Men det är inte MAMP som segar datorn. Det händer vid andra tillfällen också.

K@llens förslag är nog enda raka och minst krångliga - men inte helt krångelfri heller....

Har du förresten kört hårdvarutesten? Jag har aldrig gjort det själv, men jag ror man gör det med installationsskivan. Den kan ju vara ett minne som taskat till sig (du köpte väl inget i Kina, va????)

Ska du kolla datorn för en massa olika defekter kan det vara jobbigt att använda skivverktyg. Ladda hem Onyx.

Riktigt bra program för att underhålla OS X.

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Vid problem med OS X kan det vara bra att ha installerat Applejack.

Installera programmet. Stäng av din mac. Starta den och håll inne Äpple+S. När du kommer till en prompt skriver du applejack auto restart och väntar tills allt är klart.

Danne V skrev:

Jo, du skrev ju att du startar MAMP (Mac-Apache-MySQL-php). Funkar datorn UTAn att du startar den?

Jaha, ja datorn fungerar. Men t.ex. när jag startat datorn och jag inte öppnat ett finder-fönster för första gången så blir det lustigt. Har jag igång iTunes och vill åt en fil i Findern och öppnar den så låser sig datorn i en halvminut. Precis som om den måste tänka som fan för att öppna findern. Men det är bara första gången jag gör det, sen fungerar det prima. :o

Danne V skrev:

Kör Macens eget skivverktyg, reparera skiva (kan krävas att du kör från annan disk) och reparera behörigheter. Cronscripter kan du köra med t.ex. OnyX (gratis). Det är tre såna: daglig, vecko- och månad. Dom tömmer lite cacher och uppdaterar swapfiler osv. Vill du ha THE verktyg för Mac ska du investera i DiskWarrior.

Har prövat reparera skivbehörigheter, får se om det fungerar. Men fick inte igång Onyx, det var ju bara för leopard. Jag har alltså tiger. :)

Danne V skrev:

Ta äpplet -> about this Mac och klicka på "mer information". Längst ner nånstans i fönster du får upp hittar du diverse loggar. Sen brukar varje program ha loggfiler nånstans i mapparna "library", "preferences" (både på användare- och systemnivå) eller "application support". Se om MAMP har nån.

Hittar inget sånt. Hittar inget vettigt i loggarna.

Danne V skrev:

Har du förresten kört hårdvarutesten? Jag har aldrig gjort det själv, men jag ror man gör det med installationsskivan. Den kan ju vara ett minne som taskat till sig (du köpte väl inget i Kina, va????)

Jag köpte inget i Kina. :e Däremot så åkte datorn i golvet i Kina. Den föll typ 1.5m i backen och det är väl egentligen efter det som den börjat bete sig lite lustigt. :l Hur gör jag hårdvarutestet du menar? Förstår inte riktigt. :)

Jag körde en skivkontroll och då sa den "Inga fel kunder påträffas." Ska pröva Gislaveds länk också.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

silfver skrev:

Men fick inte igång Onyx, det var ju bara för leopard.

Nej.
http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html

Gislaved skrev:

Vid problem med OS X kan det vara bra att ha installerat Applejack.

Installera programmet. Stäng av din mac. Starta den och håll inne Äpple+S. När du kommer till en prompt skriver du applejack auto restart och väntar tills allt är klart.

Körde programmet nu och startade precis så som du sa. Den gick igenom lite grejer men jag orkade inte kolla hela tiden.

Får man nån logg på vad den har gjort, eller liksom vad gjorde den? :P

Findern tar fortfarande en halvminut att starta första gången. :l

Onyx är installerat. Vilka tester ska man köra nu då?

Du kör programmet under "Automatisera". Antingen valda rutor eller komplettera med ytterligare om du anser det som nödvändigt.

silfver skrev:

Findern tar fortfarande en halvminut att starta första gången. :l

Gå in i User/Library/Preferences och hitta filen com.apple.finder.plist dra ut den på skrivbordet o starta om. Hjälpte det inte kan du lägga tillbaka den igen (och ersätta de nya som skapades nyss)

silfver skrev:

Körde programmet nu och startade precis så som du sa. Den gick igenom lite grejer men jag orkade inte kolla hela tiden.
Får man nån logg på vad den har gjort, eller liksom vad gjorde den?

Visst får man en logg, och precis som det står i Readme-filen ligger den i /var/log/ och heter AppleJack.log. I Readme-filen står även vad man kan förvänta sig att programmet ska göra. RTFM. :)

Ett vanligt problem som kan sega ner din burk rejält är om du har nätverksanslutning till någon annan dator som går igång automatiskt, men som av någon anledningen inte fungerar. Leopard ska vara bättre på det där än vad Tiger är.

Du är snäll Gislaved. :) Men jag hittar inte loggen. :o

Min dator är riktigt jobbig nu. Jag orkar inte med den längre så jag tror jag kör en ominstallation av systemet. Har aldrig gjort det tidigare och det ligger säkert mycket skit som följde med sen noob-tiden när man installerade allt och pillade på allt.

Problemet med MAMP är dock en gåta. När jag startar MAMP dör datorn. Jag måste reboota för att det ska lösa sig. Har kollat lite i loggarna men hittar ingenting direkt.

Fick jag nåt tips om hårdvarutest sen? Skulle vilja kolla ifall det är nåt minne som brakat eller ifall nåt annat tog stryk i smällen datorn fick.

silfver skrev:

Fick jag nåt tips om hårdvarutest sen?

Apples hårdvarutest (AHT):
Sätt i installations-DVD 1 i datorn. Starta om och håll nere D samtidigt som OS X startar upp (gäller Intel-baserad mac).

Tack K@llen. Ska pröva med en gång. :bire

silfver skrev:

Du är snäll Gislaved. :) Men jag hittar inte loggen. :o

Öppna programmet Terminal och skriv cat /var/log/AppleJack.log

Kom problemen med MAMP i samband med någon uppdatering? OS X har ju en egen inbyggd Apache-installation som kanske ligger i konflikt med din egen variant.

Jag vet inte ifall problemen kom med någon uppgradering. Uppgraderingsloggen visar inga specifika Apache-installationer i alla fall. Kan de ligga inbakade i en "Security update"?

Just det, en grej till jag hatar. Ibland när jag snabbt drar musen till dockan så låser sig datorn. Allting fryser, inga knappar reagerar, men musen kan jag röra och musiken rullar (låten ut). Då är det bara att reboota. Ingenting sparas...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)