webForumDet fria alternativet

andLinux - Ett alternativ för dem som måste köra windows men vill köra linux?

Linux & BSD

9 svar · 1 069 visningar · startad av colione

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
Frågan#1

Linuxkärnan portad till windows, detta erbjuder alltså en integration av linux och windows utan dess like då applikationerna körs native på kärnan, utan en VM. Ta en titt:
http://www.andlinux.org/
Verkar riktigt coolt.
Egentligen är det väl coLinux som är det coola (det som tillåter kärnan köra native i windows). Dock så distribueras andLinux med ubuntu utöver coLinux så du får tillgång till lite fler grejer direkt, istället för bara kärnan.

http://www.colinux.org/

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ser spännande ut.
Men hur skall man kunna bestämma sig Windows i Linux eller Linux i Windows.
Bäst att köra så nära processorn som möjligt!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om det sen också funkar med ReactOS så skulle det vara rejält coolt!

Medlem sedan okt. 20001 285 inlägg

ska helt över till Ubuntu under året men det här måste testas först! najsssss :e

Update: Har installerat. Funkar hur bra som helst :birp tack .. kanon

Bild: http://member.webforum.nu/1070/andLinux-kent.jpg

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Linux med enstaka Windowsprogram

Lånar tråden. Jag funderar på att gå över till Linux (nu igen) eftersom jag haft sådant strul med Windows på tre olika datorer i veckan. Jag kör i princip bara Firefox, Thunderbird och Photoshop (och massa småprogram).

Hur gör man om man vill kunna köra typ Photoshop i Linux? Är det där andLinux ett bra alternativ? Eller kanske VMware som jag också kör? Någon som har bra idéer om det där?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Om du vill gå över till Linux ser jag ingen anledning till att använda coLinux eller andLinux, kör på Arch eller Ubuntu på en gång. (Enkla första-distar att arbeta med)

Photoshop fungerar att köra genom Wine. (Om du har köpt din PS såklart, men det hoppas jag att du gjort ;))

I övrigt så finns det minst lika bra motsvarigheter i Linux för de flesta Windows-program.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

andLinux verkar ju väldigt coolt!
Bra att börja med när man vill testa linux kanske :)

OT:

SPiN skrev:

I övrigt så finns det minst lika bra motsvarigheter i Linux för de flesta Windows-program.

Men vilket program funkar istället för Dreamweaver? :)
Hittar inget som funkar och har SFTP.

Medlem sedan mars 2002554 inlägg

Jag har alltid undrat varför alla använder Dreamweaver?

Och varför man är så beroende av det..

SFTP finns de ju stöd för i gnome filebrowser som standard. :)

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Ska ladda hem Ubuntu nu och testa :)

Behöver man inte hålla på och partionera och ha sig, som man var tvungen förr i tiden? Var längesen jag höll på med Linux...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...okej! Wine verkar ju svinbra! Man kör programmen som vanligt bara, ungefär som att installera ett avancerat run-time-paket bara :) det ska generellt bli, minst, lika bra prestanda som i Windows! Så...

Slutsats: Jag väntar till Ubuntu 8.10 kommer om 15 dagar. Under tiden rensar jag datorn lite granna så jag kan konvertera nuvarande windowsinstallation till VMware, sedan installerar jag Ubuntu och kör sedan mitt nuvarande i VMware. Då behöver jag inte sakna något alls och övergångsperioden kan ske gradvis. Installerar de nödvändigaste program via Wine och sedan bara njuuuuuta! :)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)