Linuxkärnan portad till windows, detta erbjuder alltså en integration av linux och windows utan dess like då applikationerna körs native på kärnan, utan en VM. Ta en titt: http://www.andlinux.org/
Verkar riktigt coolt.
Egentligen är det väl coLinux som är det coola (det som tillåter kärnan köra native i windows). Dock så distribueras andLinux med ubuntu utöver coLinux så du får tillgång till lite fler grejer direkt, istället för bara kärnan.
Lånar tråden. Jag funderar på att gå över till Linux (nu igen) eftersom jag haft sådant strul med Windows på tre olika datorer i veckan. Jag kör i princip bara Firefox, Thunderbird och Photoshop (och massa småprogram).
Hur gör man om man vill kunna köra typ Photoshop i Linux? Är det där andLinux ett bra alternativ? Eller kanske VMware som jag också kör? Någon som har bra idéer om det där?
Om du vill gå över till Linux ser jag ingen anledning till att använda coLinux eller andLinux, kör på Arch eller Ubuntu på en gång. (Enkla första-distar att arbeta med)
Photoshop fungerar att köra genom Wine. (Om du har köpt din PS såklart, men det hoppas jag att du gjort ;))
I övrigt så finns det minst lika bra motsvarigheter i Linux för de flesta Windows-program.
...okej! Wine verkar ju svinbra! Man kör programmen som vanligt bara, ungefär som att installera ett avancerat run-time-paket bara :) det ska generellt bli, minst, lika bra prestanda som i Windows! Så...
Slutsats: Jag väntar till Ubuntu 8.10 kommer om 15 dagar. Under tiden rensar jag datorn lite granna så jag kan konvertera nuvarande windowsinstallation till VMware, sedan installerar jag Ubuntu och kör sedan mitt nuvarande i VMware. Då behöver jag inte sakna något alls och övergångsperioden kan ske gradvis. Installerar de nödvändigaste program via Wine och sedan bara njuuuuuta! :)
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e