webForumDet fria alternativet

Nybörjar tips MAC?

macOSur Mac OS, Unix, Linux & BSD

55 svar · 3 178 visningar · startad av Akerlundh · sida 3 av 3

Frågan, av Akerlundh

Hejsan! Jag har nu införskaffat mig en mac och har aldrig tidigare använt mac. Någon som har lite nybörjar tips på hur man kommer igång med mac? Det skiller ju sig rätt mycket ifrån Windows. Häls, Micke!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Är detta cafét?
Lägg ner ordbajseriet & tipsa istället..

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Okkido skrev:

Ursäkta? Jag räknar det snabbt till att han skrivit Mac med gemener fyra gånger och Mac med versaler två gånger i denna tråden.
Och finns det någon anledning till att du skriver Mac med gemener. Rätt är Versalgemener.

Tagga ner. Rubriken säger MAC, flera av hans inlägg använder MAC. Jag var nyfiken på anledningen, bara.

Själv använder jag Mac eller mac, beroende på sammanhang och hur slarvig jag är.

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Gislaved skrev:

Tagga ner. Rubriken säger MAC, flera av hans inlägg använder MAC. Jag var nyfiken på anledningen, bara.

Inte en aning varför jag skriver MAC.
Men om det stör er så mycket ska jag sluta med det :bla

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Gislaved skrev:

Själv använder jag Mac eller mac, beroende på sammanhang och hur slarvig jag är.

Jag tyckte bara att det kändes som ett onödigt påhopp då han inte ens var konsekvent i sitt användande och använde den stavningen som du själv använde fler gånger än den du kommenterade. Jag ville bara läxa upp dig för att du läxade upp honom. Ville verkligen inte att det skulle framstå som att jag var upprörd. Nu fortsätter vi diskutera MAC-program ( ;) ) och vänder våran ilska mot Microsoft.

stevenet skrev:

http://www.flickr.com/photos/20987767@N00/395047108/sizes/o/

BitRocket(.org) är det närmsta man kan komma uTorrent i OS X?

BitRocket körde jag ett tag efter att colione tipsade om det. Men det har inte utvecklats på väldigt länge och har den sköna buggen att det krashar när man drar in en torrent. xTorrent tar dig nog närmast uTorrent, men xTorrent bör man undvika.

Transmission kör jag.

Varför bör man undvika Xtorrent?
Jag tycker det verkar funka mycket bra :o

Tänkte att jag skulle skaffa mig quiksilver.

Alla pratar ju om det och alla använder det.
Vad är det för storts program?
Vad har man för nytta utav det?

Akerlundh skrev:

Tips: Ladda ner o prova.. Du kommer att gilla det!

Bire skrev:

Varför bör man undvika Xtorrent?
Jag tycker det verkar funka mycket bra :o

Google ger mig inte länkarna jag försöker hitta men här finns det lite att läsa om David Watanabe Han har smällt på ett GUI på MIT licenserade libTransmission och sen tar han $20 betalt för det. xTorrent var också (tidigare, vet inte hur det är i dagsläget då jag inte brytt mig om att kolla efter) bannat från alla seriösa trackers.

Akerlundh skrev:

Det finns egentligen ingen begränsning vad du kan göra med Quicksilver. Men det grundläggande som nog flest använder det på är att man har hot keys på tangentbordet för att styra olika saker. cmd + space använder jag för att få fram Quicksilver och skriver sedan första/de första bokstaven/bokstäverna i namnet på programmet och trycker sedan Enter.

På så sätt slipper jag att:
1. Ha alla applikationer jag använder ofta i docken.
2. Gå in i Applikationens-mappen och leta upp rätt program för att starta.

När min dator är omstartad har jag följande i min dock: Finder, Preview, (Download-mappen i Stacks, Leopard-feature).

Det går betydligt fortare att trycka kortkommandot och skriva PS för att starta Photoshop än att gå ner i docken och leta igenom alla program man blir tvingad att ha där.

Samma sak går även att göra i Spotlight.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Om du kör Tiger tycker jag att du ska prova Desktop Manager som ersättning för Spaces som finns i Leopard.

Vilken musik spelare använder du?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

iTunes

voigtann1 skrev:

iTunes

Okej.

Jag stör mig på en liten sak med iTunes och det är att från början är det inställt på att kopiera alla musik filer till iTunes musik mapp.
Tog ju ett tag innan jag förstod att det va därför jag hade så lite hårddisk utrymme kvar.

Jag hämtade bilderna ifrån kameran till datorn idag med iPhoto Library (tror jag de heter).

Sen nu när jag kollade så finns det tre mappa där bilderna sparas "Data, Modified, Orginals".
Då betyder det att det är massvis med kopier utav bilderna på datorn.
Kan man inte på något sätt ändra detta så han bara spara bilderna till en mapp?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Akerlundh skrev:

Okej.

Jag stör mig på en liten sak med iTunes och det är att från början är det inställt på att kopiera alla musik filer till iTunes musik mapp.
Tog ju ett tag innan jag förstod att det va därför jag hade så lite hårddisk utrymme kvar.

jo lite.. fast nu när man fattat hur det fungera så är det rätt skönt att ha ett "bra" sorterade mappar :)

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)