Tänkte spela in lite från min webcam på min macbook och lite enklare filmredigering. Söker därför ett enkelt program för detta? iMovies som följer med opertivsystemt är det en bra start eller finns det bättre alternativ?
Kan någon hjälpa mej!?
Jag har en en JVC HDD kamera (hårdisk)
Vad ska jag använda för program när jag redigerar? filmfilerna kommer in i datorn som TOD-filer men jag hittar inget redigeringsprogram som är lite mer avancerat än EVIROs (JVC eget program) .
Säj nu inte att det fungerar med vilket program som helst om jag döper om filerna för tro mej det har jag provat åtskilliga gånger!
Snälla hjälp mej om ni har den minsta aning! :q
I så fall: Starta iMovie, koppla in kameran och importera till programmet. Läs i hjälpfilerna i iMovie om du är osäker. Då bör det funka om dinkamera inte är exceptionellt bökig eller inte är kompatibel med programmet - vilket skulle vara konstigt.
Har du provat det? Eller skickade du in filmen direkt från kameran utan att gå via iMovie?
Tänkte spela in lite från min webcam på min macbook och lite enklare filmredigering. Söker därför ett enkelt program för detta? iMovies som följer med opertivsystemt är det en bra start eller finns det bättre alternativ?
Ehhh... lite sent svar... :)
iMovie (och iDVD) är ett kanonbra program. Har själv gjort "proffsfilmer" (ett par företagspresentationer) och det blir faktiskt otroligt bra. Jag har även Final Cut Pro, men det har jag inte använt många timmar de senaste åren tack vare iMovies enkelhet.
Då svarar jag i denna tråd. Vi har en JVC HDD på jobbet och den spelar in i DVD-format, MPEG2. Det går att med nästan vilket program som helst öppna den som en MPEG2 och sedan göra vad du vill. Jag använder själv VirtualDub: http://home.comcast.net/~fcchandler/stable/index.html
iMovie är säkert mer användarvänligt å andra sidan :)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e