webForumDet fria alternativet

Dryg fråga vid varje inloggning

Linux & BSD

5 svar · 841 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Har lagt in så att mina AFP-volymer monteras automatiskt när jag loggar in, men samtidigt frågar OS X mig för vilka volymer jag vill lägga en genväg på skrivbordet. Jag lyckas inte få bort denna dryga fråga! Egentligen bryr jag mig inte om det finns genvägar på skrivbordet eller ej, bara dialogrutan försvinner! (Helst vill jag inte ha genvägar på skrivbordet)
Hur får jag bort denna dialogruta?

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Hmm....

Jag kan inte repetera det du beskriver med dialogrutan vid automatisk montering vid inloggning (Jag ser den om jag gör en vanlig "Anslut till server" i Findern). Jag har testat mot AFP på en FreeNAS 0.686 server och kör 10.4.11 som Mac OS X klient.

Vad använder du?

Okej, jag kan ta en screenshot ikväll för att visa.
Vad jag kör på serversidan är nog ointressant (men det är FreeBSD + netatalk) däremot kör jag Leopard på klienten och där skiljer våra konfigurationer åt.

Så här ser det ut.

afp.jpg
Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

Gein skrev:

Så här ser det ut.

Ja detta motsvarar väl den "Markera de enheter du vill lägga på skrivbordet" ("Select the volumes to mount") dialogen som finns i Max OS X 10.4.

Den får man också vid normal Finder "Anslut till server..." i 10.4 men som sagt om jag lagt en eller flera av dessa volymer som startobjekt för kontot så monteras dessa volymer utan denna dialog.

För att försöka komma vidare med detta.

Jag har samma beteende vid anslutning via startobjekt, ingen dialog, om servern är "Personlig fildelning" från en Mac OS X 10.4 klient som från min FreeNAAS server.

Du har inget 10.4 system du kan testa med, både som klient och som alternativ på serversidan?

För säkerhets skull borde man kanske testa med att ~/Library/Preferences/loginwindow.plist, där informationen finns lagrad i 10.4, är ok. Man kan börja med att testa att plocka bort volymerna bland startobjekt och lägg till en igen.

Jag har ännu ingen Mac OS X 10.5 som jag kan testa med, så jag får väl se om jag orkar sätta upp en FreeBSD server som test även om det är som du säger inte servern som är mest misstänkt. Dessutom bygger FreeNAS på FreeBSD och kör afpd 2.0.3 - Apple Filing Protocol (AFP) daemon of Netatalk som är den senaste versionen så det verkar lite onödigt arbete.

Tog mig an problemet nu igen och lyckades nästa lösa det. Istället för att montera alla shares i med samma anslutningsfil så gjorde jag en separat fil för varje share. Nu frågar den inte. Däremot så öppnar den ett Finder-fönster för varje share vid uppstart. Vilket är ungefär lika irriterande :)
Kan man få bort dessa mån tro?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)