ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Tänkte mig prova servervarianten av Ubuntu 7.10.
Så har jag en MS Virtualserver som jag tänkte lägga in det på.
Men när jag kör installationen fastnar jag på detekteringen av cdrom (den är ju virtuell i VS). Så jag kommer inte vidare.
Tänkte då att jag pekar ut .iso filen som cdrom istället. Men samma fel uppstår då.
Någon duktig som vet hur jag kommer fixar till?
Det jag tänkt labba med är att köra DNS under Ubuntu. Kanske något mer. Klarar jag mig kanske med Desktop varianten? Skiljer det sig säkerhetsmässigt mellan server o desktop?
För övrigt är Ubuntu desktop riktigt trevligt, även om jag måste kör MS vid utvecklingen.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Annars kanske du kan köra virtualisering med VirtualBox. Vet inte hur bra den funkar i windows men jag använder den i ubuntu och kör WinXP och slackware i egna "VM processer" vid diverse utvecklingsarbete. Enkelt, bekvämt och laggar inte ett dugg på en Intel Duo Core :bire
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Ska prova den också. Men jag vill ju ha igång det under VirtualServer eftersom jag har tillgång till den.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Ingen här som varit med om problemet?
Kan bara meddela att det inte fungerar med client heller :(
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Har du provat att köra virtualserver på någon annan dator och försökt dra in ubuntu där? Det här känns som något specialfall av hårdvara - abstraktionslager (VS) - system (ubuntu) som är inkompatibla.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Har inte provat på någon annan dator, men ska ta och göra det vid tillfälle.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Ubuntu är tyvärr inte en av de distarna som testas under VS:
http://www.microsoft.com/technet/virtualserver/downloads/linuxguestsupport.mspx
Det sägs att en sen ändring i Ubuntu orsakar just detta problem och vissa har fått det att fungera genom att först installera en äldre version och sedan uppgradera. Andra säger att de kunnat komma runt det genom att köra hela installationen från en .iso istället.
VPC ska dock fungera bra ;)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Verifierat. 7.10 lirar inte med Virtual Server. Kernelförändringar ställer till det. Jag lyckas inte ens kicka igång installationen från ISO. 7.04 går bra.
Har lite problem med det här.. Följer den här guiden..: http://arcanecode.com/2008/11/10/installing-ubuntu-810-under-microsoft-virtual-pc-2007/
Men fönstret "fryser" när ISO'n laddas (se bifogad screenshot), beror det på samma sak som ovan?
Har testat med Ubuntu 9.04
Tack,
Nu har jag även testat med samma version som används i de guider som finns, men även fast det är exakt samma version av både Ubuntu och av VPC så fungerar det inte, allt fryser i installationen, som på bilden ovan.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Hmm, din screenshot är ju en typisk kernel panic. Måste du köra VirtualPC? Du Kan ju prova vitualbox istället. Ska inte ha några problem med kärnan som Ubuntu kör.
http://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes
Måste och måste.. nej, men jag kör både XP och Windows 7 i VPC så vill helst använda samma för Ubuntu. Men vad kan det bero på? Det är ju konstigt om det fungerar för andra med samma version av Ubuntu och VPC.