Halloj!
Jag går i Linuxtankar pga all virus/spyware som är så jobbigt att rensa hela tiden, sen orkar jag inte stöda "Microsoft ligan" längre, och tänkte övergå till Linuxbaserat.
Jag är helt grön vad gäller denna typ av operativ och skulle behöva tips på en vettig dist som är lättförstådd och lättanvänd. är UBuntu(stavning) ett bra alternativ?
10-4 over and out
JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg Ubuntu är definitivt ett av de bästa alternativen vad gäller enkla linuxdistributioner, klart det jag väljer om man ska introducera någon gröngöling i det hela. Väldigt simpelt att som nybörjade komma igång och installera, köra och försvenska. Dessutom är hela processen med att installera nya program väldigt enkelt, utan att det för den delen blir riskabelt enkelt!
Prova alla de varianter av *buntu som finns, orginalet Ubuntu med Gnome, Kubuntu med KDE/KDE4, Xubuntu med Xfce för de lite mindre häftiga datorerna, osv. Finns även en nordisk version av Ubuntu som kan vara alldeles utmärkt för dig att börja med, allt man behöver är i princip förinstallerat! :)
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Här hämtas Linux 50 att välja på ;-)
Ubuntu = Medmänslighet är en mycket bra startdistribution.
Jag föreslår att du tankar ner Live Ubuntu eller LP ubuntu om du finner den.
Bränner en CD och kör den från CD för att se att hårdvaran passar dvs att nätet skrivare och grafik hänger med.
Om du inte gillar brunt kan du sedan ta ner Kubuntu som är samma sak men blått ;-)
Nä där är det KDE som är skrivbordshanteraren istället för Gnome som följer med Ubuntu.
En bra dist är PCLinux, Mandriva är nog fräckast.
Men som sagt innan du stoppar in den på hårddisken kör du dessa på Live CD.
Lycka till och grattis till ditt steg. Jag har nog vunnit över en 10-15 personer idag av trettio som vill testa Linux.
Här kommer länken
http://linux.exton.net/news.php
Tack så mycket för era svar!
Det blir nog en uBuntu för min del till att börja med :) Backning från wF verkar man ju få om man kör fast! :)
10-4 over and out