xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Kör Kubuntu på en partition och Windows XP på en annan och använder http://www.fs-driver.org/. Utan att jag gjort något speciellt kommer följande upp (se bilder) när jag startar upp Kubuntu.
1: Först bilden att Kubuntu startar
2: Vill att jag fyller i login och lösen vilket jag gör
3: En promt $ där jag inte vet vad jag ska skriva.
Varför har det blivit så här och hur kan jag få en normal uppstart igen?
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg
Quid skrev:
prova att skriva: startx
När jag gjort det får jag upp följande (bild). Verkar blivit något fel på rad 40 i configfilen.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ser ut som om det är problem med grafikdrivrutiner.
Kolla in svar jag har fått på https://www.LinuxPortalen.se
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ser ju ut som att dina övningar med zaxismapping i den förra tråden blev fel. Felmeddelandet när du startar X, säger ju klart och tydligt att ZAxisMapping inte stöds i den sektionen du har den. Prova att kommentera bort raden med ZAxisMapping i /etc/X11/xorg.conf för att ens kunna logga in i X och sen pula vidare:
login: Ditt användarenamn
passw: ditt lösen
sudo vi /etx/X11/xorg.conf
gå ned till raden med ZAxisMapping med nedåtpilen. tryck "i", lägg till ett '#' först i raden, tryck "esc", "shift + :" skriv wq.
Nu, skriv "startx"
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg
PeW skrev:
Ser ju ut som att dina övningar med zaxismapping i den förra tråden blev fel. Felmeddelandet när du startar X, säger ju klart och tydligt att ZAxisMapping inte stöds i den sektionen du har den. Prova att kommentera bort raden med ZAxisMapping i /etc/X11/xorg.conf för att ens kunna logga in i X och sen pula vidare:
login: Ditt användarenamn
sudo vi /etx/X11/xorg.conf
gå ned till raden med ZAxisMapping med nedåtpilen. tryck "i", lägg till ett '#' först i raden, tryck "esc", "shift + :" skriv wq.
Nu, skriv "startx"
Uppmärksamt ;)
Tackar så mycket och så har man lärt sig något nytt igen ;)