webForumDet fria alternativet

Ubuntu

5 svar · 580 visningar · startad av yerkin

yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg

Oki, då har man gett sig ut på hal is....
:)
Efter x antal år med windows, så har jag nu installerat ubuntu på en maskin hemma.
Vilket äventyr. Har hunnit titta runt en del, och gillar skarpt det jag ser. Men nu skulle jag behöva lite hjälp och råd.
Det som jag än så länge har stött på patrul med är att jag inte får sändningar från svt att funka ( webbtv). Har trixat och miklat, men det vill inte fungera.
Sen webbradio, så vill inte det heller fungera. Jag har gjort en speciallare där, där jag lagt ut en "genväg" på skrivbordet till vlc och länken. Då fungerar det...

Någon som har ngt annat tips till ovanstående?

intesaMedlem sedan apr. 2006190 inlägg

Jag kör själv med mplayer och en plugin för firefox som heter mozilla-mplayer, sen kan man installera w32codecs också för att få stöd för lite mer format.
Det bör få igång det mesta i bild och ljudväg i firefox.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kan du installera denna, VLC (universell mediaspelare)?

yerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg

Tackar för tipsen! :)

Jo jag har installerat både vlc, och mplayer men det ville sig inte. Fick igång det tillslut efter att jag installerat realplayer och ngt pluggin till Eldräven :)

Men för att prata om Ubuntu, så måste jag säga att jag är imponerad av det lilla jag sett. Dom grå har dock fått jobba en hel del, då det verkligen var länge sedan jag jobbade med unix kommandon.
Sen minns jag inte hur sjutton filstrukturen fungerar. Vart installeras program mao ( vilken mapp )
Vet Ni ngt bra ställe för att frächa upp sitt minne allmänt om kommandon m.m på nätet?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns ju ett antal källor att ösa ur
https://www.linuxportalen.se känns som en bra sajt.
exton har många bra startdokument.
ubuntu-se.org är väl en bra söksida också.
Men visst borde wF kunna bli mer öppet mot Linuxvärlden.
Tyvärr har de olika distributioner lite kiv sinsemellan vilket borde göra https://www.webforum.nu som en naturlig kunskapskälla även för Linux!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad det gäller ubuntu så rekommenderar jag 7.04 (feisty) då den nya (7.10) var hur buggig som helst (ivf för ett par veckor sedan).Verkar som att de stressat fram något som inte var riktigt moget :l

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)