silfverMedlem sedan apr. 20039 709 inlägg
Jag blir väl så illa tvungen att installera XP (:bla) på min Mac nu när jag ska sköta bokföring med Visma och sådär.
Så. Hur löser man det enklast? Hur fungerar en installation? Som vanligt? Ploppa i skivan och så löser sig resten självt?
Helst vill jag ju inte ha en massa Windows-filer liggandes överallt utan ha en katalog där allt ligger i. Inget utanför. :p
GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg
Jag skulle rekommendera dig att skaffa Parallels eller Vmware Fusion och sedan virtualisera en maskin med Windows XP på. Installationen är supersmidigt. Den virtuella hårddisken ligger som en fil på vanliga filsystemet.
Fördelarna med det (mot om du kör Boot Camp) är att du slippera boota om för att starta bokföringsprogrammet, samt "Windows-partitionen" (är ju egentligen inte egen partition) tar bara upp så mycket uttrymme som behövs. Dvs den expanderas vid behov.
Okej, tack för tipset. Är det Parallells som är integrerat i Leopard eller är det Boot Camp?
Det är Boot Camp. Parallels och Vmware Fusion är tredjepartsprogram och kostar pengar. De har också fundamentala skillnader i hur de fungerar. Med Boot Camp skapar du en ny partition på hårddisken och installerar Windows helt "native".
Parallels och VMware Fusion är virtualseringar som skapar en låtsasmaskin åt dig som du kan installera i princip vilket OS du vill under. Dessa virtualiseringsmaskiner startar och kör du inuti Mac OS X. Så länge det är enklare program som inte kräver något speciellt rent grafiskt så skulle jag rekommendera ett virtuell maskin. Men visst, de kostar som sagt en slant.
http://www.parallels.com/
http://www.vmware.com/products/fusion/
Okej, då är jag med på skillnaderna. :)
Har du prövat att köra Parallels eller känner du kanske någon som gör det? På föreläsningen jag var på i dag så var det en brud som prövat att köra Visma under Parallels men det gick tydligen inte så bra. Men som sagt, det var ju en brud. :moose
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg
Kör in XP via bootcamp och använd sedan den installationen till Parallels/Vwmare Fusion. På så sätt kan du, när du vill, starta XP utan att köra det via ett annat OS.
Jag har testat både Parallels och Vwmare Fusion och jag tycker Vwmare är snäppet skarpare. Det finns gratisalternativ, återkommer med länk.
colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg
Det är inga problem att köra det. Se bara till att använda menyvalet i Parallels där det står typ: Förbered för installation av vista.
Dock föredrar jag vmware
När du väl installerat Windows XP i din virtuella miljö så ser du till att installera Parallels Tools eller Vmware Fusion Tools (det gör man genom ett enkelt menyval i respektive virtuell maskin när Windows är uppstartat. Det kan få programmen i Windows att rulla bättre.
Jag har en bekant på Binero som jag vet kör Parallels väldigt mycket (med framgång så vitt jag vet). Själv har jag testat både Parallels och Vmware Fusion och gillar väl Parallels gränssnitt något mer även om jag haft mer framgångsrika erfarenheter av Vmware Fusion.
Både Parallels och Vmware Fusion har trialversioner som fungerar i 30 dagar eller så (fullt ut) och jag rekommenderar verkligen att du provar båda programmen för att se i vilket som Visma fungerar bäst i.
voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg
Jag använder bootcamps partition på parallels. Fungera bra för mig. Dock stör det mig lite att jag inte kan "pausa" den och boota upp den snabbare (går att göra om du kör en ISO version av en HDD). Kommer förmodligen ta bort bootcamp partitionen då jag inte få igång BootCamp längre (få blue screen).
Kommer kanske tom köpa VMware Fusion. Se riktigt nice ut. Parallels kan jag inte direkt gnälla på men 3D stödet som dom säger att dom har... har jag inte fått att fungera alls. Kan vara så att den inte gillar min uppdatering av Parallels 2 till 3.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 432 inlägg
silfver skrev:
Okej, då är jag med på skillnaderna. :)
Har du prövat att köra Parallels eller känner du kanske någon som gör det?
Jag kör XP i Parallels, mest för att kolla olika webbsidor. Tycker det funkar tillräckligt bra, borde räcka till för Visma också. Visst har du två gig ram?
Gein skrev:
När du väl installerat Windows XP i din virtuella miljö så ser du till att installera Parallels Tools eller Vmware Fusion Tools (det gör man genom ett enkelt menyval i respektive virtuell maskin när Windows är uppstartat. Det kan få programmen i Windows att rulla bättre.
Jag har en bekant på Binero som jag vet kör Parallels väldigt mycket (med framgång så vitt jag vet). Själv har jag testat både Parallels och Vmware Fusion och gillar väl Parallels gränssnitt något mer även om jag haft mer framgångsrika erfarenheter av Vmware Fusion.
Både Parallels och Vmware Fusion har trialversioner som fungerar i 30 dagar eller så (fullt ut) och jag rekommenderar verkligen att du provar båda programmen för att se i vilket som Visma fungerar bäst i.
Tack igen för utförliga svar!
Jag ska tanka hem en trialversion och leka lite. Måste bara få tag på en xp-skiva först.
Men till själva installationen - är det bara att starta Parallels och så löser sig resten självt eller?
OlleBoop: Ja, jag har 2GB ram. Så datorn borde orka köra båda samtidigt. :)
starta upp parallels och välj att du vill köra windows Xp eller Vista.. sen följer du bara alla steg :)
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
voigtann1 skrev:
Dock stör det mig lite att jag inte kan "pausa" den och boota upp den snabbare (går att göra om du kör en ISO version av en HDD).
Det kallas "Hibernate"(viloläge) i windows miljö och "Safe Sleep" i Mac OS.
stoffe-2k skrev:
Det kallas "Hibernate"(viloläge) i windows miljö och "Safe Sleep" i Mac OS.
Det är inte det jag är ute efter... Parallels har paus-stop läge och kan "återställa" det du höll just på med. Detta går inte när jag kör mot bootCamps partitionen. Är inga problem för mig just nu men kommer ta bort partitionen i jul och börja på en nu "kula" (julgrans kula.... okej.. bad joke :P)
silfver skrev:
Men till själva installationen - är det bara att starta Parallels och så löser sig resten självt eller?
Ja, som voigtann1 säger så är det bara att följa stegen. Att få igång installationen är busenkelt. När du skapar en virtuell maskin så anger du att du vill köra Windows XP och Parellels eller Vmware Fusion skapar automagiskt en maskin med tillräckligt med prestanda.
Nu har jag installerat xp genom vmware. Shit vad smidigt det är! XP "bootar" på några sekunder, jag kan dra och släppa program till fönstret, allting rullar så sjukt bra. :D
Tack för tipsen! (y)
Föresten.
Är man lika sårbar i XP genom vmware som på en vanlig maskin?
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
En virtuell maskin är lika sårbar som en vanlig XP.
Skillnaden är att när du har skapat din virtuella maskin kan du ta en kopia på filen och därmed återskapa en ny när du vill. Så mitt råd, ta en kopia när du har kompletterat med "din" programvara!
Lasp skrev:
En virtuell maskin är lika sårbar som en vanlig XP.
Skillnaden är att när du har skapat din virtuella maskin kan du ta en kopia på filen och därmed återskapa en ny när du vill. Så mitt råd, ta en kopia när du har kompletterat med "din" programvara!
Okej, det var illa. Men det där med kopia märkte jag. I vmware kallas det Snapshot ifall jag förstått den funktionen rätt. :) Coolt.
BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg
Hehe, det där lär jag oxå testa.. Inte för att jag behöver en Win-installation, utan för att jag KAN såklart :e