webForumDet fria alternativet

Fjärrskrivbord mot Mac?

Linux & BSD

51 svar · 4 308 visningar · startad av silfver · sida 2 av 3

Frågan, av silfver

Finns det program som tillåter mig att köra fjärrskrivbord från en Windowsmaskin till min Mac?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

colione skrev:

Vines inställningar kommer du åt på precis samma sätt som alla andra mac-program kanelbulle och komma. Tangentbord ligger under device.

Sitter hr och frsker lista ut vad du menar med kanelbulle och komma. :P Men jag har inga deviceflikar heller.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Kanelbule, fornminne, äpple, command. ;) håll inne den knappen och tryck på komma så kommer du in i preferences.. eller så klickar du på applicationensnamn i activity baren högst upp och väljer preferences.

colione skrev:

Kanelbule, fornminne, äpple, command. ;) håll inne den knappen och tryck på komma så kommer du in i preferences.. eller så klickar du på applicationensnamn i activity baren högst upp och väljer preferences.

Hehe, okej. Men jag sitter inte hemma vid macen nu. Jag har s klart kollat i aktivitetsmenyn, men jag har inga preferencesflikar dr. :( Fr du menar vl preferences till Vine Server?

Medlem sedan jan. 2007177 inlägg

> silver,

Hmm...

Vad har du för krav som gör att du inte väljer att köra Mac OS Xs egna VNC server? (Systeminställningar > Fildelning > Apple Remote Desktop > Starta , och strunta i Remote Desktop och använd bara VNC genom att endast bocka för "VNC-tittare kan kontrollera.... " med ett lösenord i inställningarna)?

För att han antagligen inte vissta att det fanns. ;)
Såhär ser mitt ut..

Picture 9.jpgPicture 11.jpg

i2n2 Ne, jag visste inte att man kunde losa det sa.

colione du har en helt annan version an mig. Jag har 2.2, vilken kr du? Kr du nn provariant?

version 3

Kör trean nu. Kan man köra en quit på applikationen och den körs i bakgrunden ändå? :)

jopp..om du startar systemservern, bockar ur det jag sa åt dig så ska det fungera.

Tack för hjälpen. :bire

När jag försöker ansluta mot Vine Severn så möts jag av en ruta som säger något i stil med "initializing load screen, please wait". Den rutan möttes jag jämt av innan men den försvann på en halv sekund. Men nu står den bara och tuggar. Det är precis som att servern är igång men inte själva remote-delen.

Några idéer?

Jag prövade att starta servern i programmet också, men jag får fortfarande ingen bild i TightVNC. :l

Ingen som har nån idé?

silfver skrev:

Ingen som har nån idé?

Om du backar ett steg och slår av VNC via Vine Severn och använder Mac OS Xs egana VNC server, fungerar det då?

Har avaktiverat vine och aktiverat osx egna nu. Prövar från jobbet i morgon.

"VNC-tittare kan kontrollera bildskärmen med lösenord" - är det detta lösenordet som gäller när jag vill komma åt datorn via rdp? Eller är det mitt inloggningslösenord? Vad betyder egentligen "kontrollera bildskärmen"? Kan man kasta ut den genom fönstret? :P

silfver skrev:

Har avaktiverat vine och aktiverat osx egna nu. Prövar från jobbet i morgon.

Du har kontroll över de inblandade brandväggarna?

silfver skrev:

"VNC-tittare kan kontrollera bildskärmen med lösenord" - är det detta lösenordet som gäller när jag vill komma åt datorn via rdp?

Ja, det är detta lösenord.

silfver skrev:

Vad betyder egentligen "kontrollera bildskärmen"? Kan man kasta ut den genom fönstret? :P

Ja, om du har lämplig hård och mjukvara installerad vid/på Macen.

i2n2 skrev:

Du har kontroll över de inblandade brandväggarna?

Vilka är de? :r

silfver skrev:

Vilka är de?

Din Mac med VNC Servern har rimligen en brandvägg.
Ditt hemma-LAN har ofta någon slags brandvägg.
Din hemma ISP kan i värsta fall blockera portar
Din arbetets ISP kan i värsta fall blockera portar
Din arbetets-LAN lokala brandvägg.
Din arbetsplatsdators brandvägg.

Eftersom serversidan i detta fall är "hemma" så är chansen/risken störst att inställningar i de två första skulle vara inställda för att stop VNC trafik.

Tack för förklaringen.

Min macs brandväggsinställningar har jag ingen aning om. Resten är lugnt.

Fungerar bra med osx inbyggda. Men jag kan inte skriva specialtecken och upplosningen blir fel. Men jag hittar inga installningar for det. Det var ju inte direkt gott om installningsmojligheter.

silfver skrev:

Fungerar bra med osx inbyggda. Men jag kan inte skriva specialtecken och upplosningen blir fel. Men jag hittar inga installningar for det. Det var ju inte direkt gott om installningsmojligheter.

Key mapping från en Windowsmaskin - det bör väl finnas något program på Windowssidan som löser det, det är inte riktigt mitt kunskapsområde.

Fel upplösning - i fullskärmsläge så är det ju rimligt om du har olika upplösningar på dina skärmar men i fönsterläge på klientsidan borde en pixel på servern vara en pixel på klienten. Ofta minskar man ju färgdjupet i vnc överföringen för att begränsa den bandbredd/tid som behövs.

Inställningar - Apples VNC server är ju bara ett kommunikationslager för deras Apple Remote Desktop produkt så serversidan innehåller vad jag vet bara på och av. Men nu vet vi ju att det är möjligt att använd en VNC lösning med den "enkla" Apple metoden och om du behöver ytterligare funktionalitet så får du sätta upp en alternativ fungerande VNC server med önskad funktionalitet på Macsidan.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)