webForumDet fria alternativet

Får inte igång grub (dual boot ) för Windows och Kubuntu.

Linux & BSD

5 svar · 771 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Installerade först Windows XP på först på disken. Bootade från kubuntu live-cd, valde manuell partition och partionerade resten av disken underinstallationen till / (root) som nummer två och sist /home. På en annan disk placerade jag min swap. Fanns en knapp ”avancerad” där det stod att den även skulle installera grub boot vilket var förbockat. Efter installationen startar bara Windows och jag får inte upp någon meny för att välja operativsystem. Kan man ändra det på något enkelt sätt nu efterhand eller hur ska jag göra för att kunna använda dual boot? Har sökt runt och tydligen ska det komma upp efter installation om man vill installera grub men det fick jag inte upp men det kanske var äldre versioner eftersom den stod under avanceratknappen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jg förstår inte vad som kan ha gått snett.
Du borde ha fått dual boot med ett par alternativ för Linux och windows alternativen samlade sist.
Men jag körde en reparation av XP och blev av med dual boot på min bärbara!!

Provade att installera om Kubuntu där jag formaterade om alla partitioner utom den Windows ligger på. Efter partioneringen klickar jag på installera och den installerar, när installationen är klar säger den bara att jag ska ta ut CD:n och starta om och då startas Windows direkt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Borde vara rätt. Undrar om XP ligger på något annat än den primära partitionen. Men då skulle den väl flagga. Skumt tycker jag.

XP installerade jag först av allt så det borde den vara. Dom andra partitionerna skapade jag under Kubuntuinstallationen. Under installationen kan man välja /boot. Vad händer om man väljer /boot i stället för / under installationen eller det kan man inte göra?

Tydligen var felet vilken disk den skulle boota från i BIOS:n. Windows ville vid installationen att det skulle vara SATA så den stod kvar på det. Ändrade till HD(0) så nu fungerar det ;)

Tack för hjälpen ändå ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)