webForumDet fria alternativet

Lära sig Linux

4 svar · 566 visningar · startad av firstchoice

firstchoiceMedlem sedan okt. 2001615 inlägg

Min chef uttryckte ett behov av Linux kunskaper. Så jag tänkte ta och installera ett system för att lära mig lite linux grunder + unix kommandon.

har ni tips på en bra linux distribution som skulle passa mina behov?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ska du bara testa och leka lite så använd en "Live DVD/CD" dvs. du kör *nix miljön direkt från media utan att installera något på din hårddisk. en riktigt trevlig variant är annars att installera cygwin i windows för att få lite *nix känsla.. :)

Det populäraste just nu är ubuntu:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download/

tänkte annars installera ett system genom "Virtual PC"
blir det någon större skillnad mellan Live cd eller riktig installation?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Skillnade mellan Live PC och en riktig installation är för det första att det går snabbare för det andra , och det är viktig, sparas dina ändringar på en riktig installation
Att sätta upp en Virtuell Linux PC är bra.
Kanske skall du ta en maskin och enkom köra den med Linux. Men först skall du skriva upp (ner) allt du och din chef är intresserade av.
Sedan finns det folk i din närhet som kanske kan svra på snabba frågor, ge en demo eller bara pratat i allmänhet.
Kolla sedan in https://www.Linuxportalen.se
Inom Ubunto finns det flera stora distributioner som mest skiljer sig åt utseendemässigt.
Men kom gärna tillbaka med en önskelista på saker som Ni gör i Windows och som ni vill kunna hantera under Linuxoperativet. Jag håller tummarna och väntar på svar säger Lasp

Min chef uttryckte inget speciellt önskemål., utan mest att det kommer finnas behov av lite linux kunskaper. Skall nämligen snart in på service avdelningen här på jobb. Då blir det till att serva laptops, tablets, handdatorer, nätverksenheter och liknande.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
130 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)