Tjena
Jag försöker få en privat SSH nyckel att funka mot vår BSD Server hos Binero.
Jag har följt den här guiden:
http://www.ualberta.ca/CNS/RESEARCH/LinuxClusters/pka-putty.html
Det funkar nu sålångt att högerklickar jag på Pageant, som ligger nere i System Tray, kan jag välja "Saved Sessions" -> "My Connection".
Gör jag det, måste jag ändå mata in anv. namn och lösenord i putty, innan jag loggas in.
Jag har varit i kontakt med Binero's support och dom säger att jag själv ska skapa mappen / filen ".ssh/authorized_keys" i min /home.
Detta har jag gjort, lagt in nyckeln i filen, men sen då?
Tacksam för all hjälp jag kan få med det här!
Filen heter authorized_keys med h. Kan det vara problemet tro?
nitro2k01 skrev:
Filen heter authorized_keys med h. Kan det vara problemet tro?
Nepps, kollade precis på servern, där stämmer det.
Det var jag som hade lite bråttom när jag skrev inlägget ovan :)
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Och du har laddat in din privata nyckel i Pageant?
Yes, alltså den som heter "mykey.ppk".
Jag tror att något är galet på serversidan, alltså hos Binero.
När jag loggar in via SSH, så kommer ju jag till /home/webXXXX/
Där har jag först skapat mappen ".ssh" och inuti där ligger min nyckel.
Måste jag på något sätt tala om för servern, eller för putty, att min nyckel ligger just där?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Nej, servern förväntar sig att din publika nyckel ligger filen ".ssh/authorized_keys".
Eventuellt kan det röra sig om felaktiga rättigheter på authorized_keys, se till att de är 664 (alt. 644).
Undra om jag missförstått det här helt...
Min Privata nyckel är väl det lösenord som jag ger min Publika nyckel?
Sen lägger jag den Publika nyckeln i .ssh/authorized_keys?
I nuläget ser det ut såhär när jag kör ls -l på mappen:
-rw-r--r-- 1 web2xxxx web2xxxx 225 Nov 29 14:04 authorized_keys
har för mig att sshd inte använder public_keyn om inte perms är 600.
$chmod 600 $HOME/.ssh/authorized_keys
Nu körde jag ovanstående och får nu:
-rw------- 1 webXXXXX webXXXXX 225 Nov 29 14:04 authorized_keys
Fortfarande inga framsteg.
Fler förslag?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
MarkusHelin skrev:
har för mig att sshd inte använder public_keyn om inte perms är 600.
$chmod 600 $HOME/.ssh/authorized_keys
Nej, det där stämmer inte. En publik nyckel är inte hemlig och behöver således inte ha begränsade rättigheter. Jag skulle rekommendera 644.
MickeA.com skrev:
Undra om jag missförstått det här helt...
Min Privata nyckel är väl det lösenord som jag ger min Publika nyckel?
Sen lägger jag den Publika nyckeln i .ssh/authorized_keys?
I nuläget ser det ut såhär när jag kör ls -l på mappen:
-rw-r--r-- 1 web2xxxx web2xxxx 225 Nov 29 14:04 authorized_keys
Om din privata nyckel bara innehåller ett lösenord så har du missförstått det. Filen som innehåller din privata nyckel är inte bara ett lösenord. Det är massa mumbo jumbo-tecken.
Javisst är det så, det är ju detta "mumbo jumbo" som jag klistrar in i "authorized_keys" ?
Har hur som helst fortf. inte löst mitt problem, så om någon har fler idéer så är det av intresse.
Tack!
MickeA.com skrev:
Javisst är det så, det är ju detta "mumbo jumbo" som jag klistrar in i "authorized_keys" ?
Ja, din publika nyckel. Men din privata nyckel ska också bestå av mumbo jumbo (inte samma mumbo jumbo som din publika nyckel givetvis). Så är det även hos dig?
Hmm, nej, kanske här som felet ligger.
Har ju som sagt följt den hrä guiden:
Jag har endast _en_ nyckel, som jag skapat med PuttyGEN och sparat som "PrivateKey".
Denna nyckel jag har sen angivit under "Auth" i Putty, lagt innehållet i "authorized_keys", lagt till i PageAnt.
MickeA.com skrev:
Hmm, nej, kanske här som felet ligger.
Har ju som sagt följt den hrä guiden:
Jag har endast _en_ nyckel, som jag skapat med PuttyGEN och sparat som "PrivateKey".
Denna nyckel jag har sen angivit under "Auth" i Putty, lagt innehållet i "authorized_keys", lagt till i PageAnt.
Hmm, som du skriver så låter det som att du har lagt innehållet i din privata nyckel i authorized_keys. Det ska du absolut inte göra. För att vara på den säkra sidan (speciellt eftersom du ligger på ett webbhotell) så föreslår jag att du börjar om från början och skapar en ny privat nyckel. Det är alltså innehållet i textboxen som du ska kopiera till authorized_keys. Den textbox där det står "Public key for pasting ..." ovanför.
Det står även i texten:
Select all of the text in the box labeled "Public key for pasting into OpenSSH authorized_keys file" (near the top of the window) by dragging the cursor
Skilj på innehållet i textboxen (= den fil du får om du klickar på Save public key) och innehållet i filen du får när du klickar på Save private key.
Success!
Efter att jag fått massa hjälp av nitro2k01, så gjorde jag om allt från scratch och har fått det att funka mot en server jag har hemma.
Ska nu testa exakt samma sak mot vårt webbhotell, så kommer det säkert att fungera lika bra!
Tack alla för hjälpen!