AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg Hej allihopa.
Har nyligen införskaffat en ny dator, men då jag ännu inte har skaffat Windows XP till den så har jag kört Knoppix LiveCD version 3.3 i någon vecka. Grejen är, att jag under den tiden har börjat skriva på en bok som jag har haft i tankarna en längre tid. Jag har nu kommit rätt långt på den, och i rädsla av att den ska försvinna så har jag under den här tiden inte vågat stänga av datorn.
Jag skulle ha laddat upp dokumenten till min server, men inte heller kan jag få min internetanslutning att fungera på LiveCD:n, och jag kan inte heller bränna ut det på en skiva eller ladda in det på USB-minne.
Min fråga är, om jag har dokumentet sparat på LiveCD:n, stänger av datorn och tar ut skivan, installerar XP och sätter in skivan, kan jag då komma åt dokumenten? Är inte på humör att nästan hundra sidor text ska försvinna liksom... :)
I alla fall, snabb fråga bara. Hoppas på snabbt svar.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Hur ska du kunna spara den på skivan om du inte kan bränna?
Du skulle ju kunna dela upp hårddisken i två partitioner, en för Windows och en för filer, osso sparar du din bok på fil-partitionen och sen startar du om och installerar Windows på Windows-partitionen. Då har du ju dessutom en partition som kan du spara en massa saker på om du skulle behöva installera om Windows någon gång.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Ladda upp filen någonstans. Här på wF t.ex.
AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg
Quid skrev:
Hur ska du kunna spara den på skivan om du inte kan bränna?
För att köra LiveCD:n måste man ha den i en CD/DVD-enhet, som du säkert vet. Brännaren ifråga är min andra CD-enhet. Jag har för mig sedan tidigare att man kan spara saker på dem, och därför undrar jag, stämmer det?
Ang ladda upp...
Anlino skrev:
Jag skulle ha laddat upp dokumenten till min server, men inte heller kan jag få min internetanslutning att fungera
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg
Anlino skrev:
För att köra LiveCD:n måste man ha den i en CD/DVD-enhet, som du säkert vet. Brännaren ifråga är min andra CD-enhet. Jag har för mig sedan tidigare att man kan spara saker på dem, och därför undrar jag, stämmer det?
Men du skrev ju:
Anlino skrev:
...och jag kan inte heller bränna ut det på en skiva eller ladda in det på USB-minne.
Så om du inte kan bränna eller komma åt ett externt minne, du kommer inte heller åt internet, då har du ju inte så mycket val annat än att använda hårddisken.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Varför kan du inte använda usb-minne? Om det inte automuntas kan du mounta det själv.
AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg Jodå, det mountas, men jag kan inte föra in något på den... Står att:
"Could not access -namn-"
Vet inte vad det beror på, någon annan som gör? ):
"Så om du inte kan bränna eller komma åt ett externt minne, du kommer inte heller åt internet, då har du ju inte så mycket val annat än att använda hårddisken."
Hårddisken är inte formaterad... glömde nämna det. Den är helt ny.
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Du kan formatera den via livecdn om du vill. Se om du har nåt program som heter gparted.
AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg Men om jag formaterar den i linux så måste den väl ändå formateras om igen när XP installeras?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nej du kan skapa en "lagrings"-partition som du sparar filen på. Sen ser du till att installera windows på en annan partition.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Läser du ens vad jag skriver? :)
AnlinoMedlem sedan feb. 200791 inlägg Haha, jodå, trodde jag svarade också? ;) Hursomhelst, problemet har löst sig. Jag hittade en funktion som sparade inställningarna till disk, och då dög det allt med att spara till USB-minnet. Bland annat så sparade den en policy-text i html format, så jag letade upp det dokumentet, skapade en ihoppackad liten fil med alla mina dokument, bytte filtyp och namn och voila, så satt dem där, prydligt på USB-minnet. Har nu laddat upp dem till min server, och har installerat XP på burken.
Tack så mycket för dem snabba svaren, och ursäkta mig och min dator :D