ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Här kommer en knasig fråga.
Funderar på att köra lite linux, men jag kör mycker windowsapplikationer idag så tex VS2005.
Finns det någon "emulator" eller sånt så jag kan använda vissa windowsapps under linux?
Eller blir det till att köra multiboot?
Ps. Helt novis på linux
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Såg du inte hur högt jag skrek i förra Linux frågan?
Och det finns emulatorer så du kan köra vissa windowsprogram under Linux Wine!
Jag klistrar in texten från den andra tråden här så får en moderator kanske lägga ihop dem!
Här är ditt nya liv
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vill bara skrika JA JA Ja på din fråga.
Jag kör själv en AMD64 maskin och känner att Linux är vad jag vill köra i framtiden.
Om du har 5-10 Gb ledigt Börja med att tanka ner WUBI den är på 9Mb.
Sedan kör du installationsprogrammet under windows. Väljer storlek på din virtuella disk.
5-10 Gb Väljer vilket språk och vilken typ du vill köra Ta du Ubuntu direkt.
Om det inte passar så väljer du Windos när du botar och letar fram UnInstall så är sagan över.
Men jag tror att du kommer att trivas.
Själv är jag förvånad äver hur många "Vista effekter" det finns i Linuxvärlden.
Jag grattulerar dig till några trevliga stunder.
Maila mig om du får problem och lycka till.
Hoppas att detta inspirerar fler att testa och se vad Linuxvärlden står idag.
http://wubi-installer.org/ Eller sök på WUBI
Jag kan tom tänka köra inom E-tuna och dema om några dagar!
Såg du inte hur högt jag skrek i förra Linux frågan?
Och det finns emulatorer så du kan köra vissa windowsprogram under Linux Wine!
Jo jag läste och det väckte min nyfikenhet.
Tyvärr klarar in Wine av .NET (varken 1 eller 2) än så länge. Så det får bli dualboot så länge.
Ska testa ubuntu en sväng så får vi se om det blir kvar en stund.
Tyvärr får jag inte wubi installer att ladda ned ubuntu.. :(
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Ska du koda .NET så tror jag du gör bäst i att dualboota faktiskt.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Ta ner den manuellt och lägg den under Install.
Men det skall gå utan problem Kör det en gång till.
Och ja, när det gäller utvecklingsmiljö skall de köras där de hör hemma.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Här laddas det för fulla muggar :e
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Jag hade valt att köra xubuntu. :)
Nu är jag inte så insatt i .NET men mono-projektet ska väl vara kompatibelt?
http://www.mono-project.com/Main_Page
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Annars kan man ju köra Windows via VMWare och slippa dual boot.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Hmmm får det inte som jag vill.
wubi vill bara ladda ned igen. Tar inte .iso filen jag laddade ner...
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg bränn ut ison och installera via live-cdn då.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg När man kör in WUBI tror jag att man vinner på att köra Ubuntu först
Kolla runt, sätta allt till svenska Testa Firefox och lägga in hämtning av epost till Evolution exempelvis.
Sedan kan man via Synaptic hämta hem xubuntu eller Mandriva kanske och se vad det är.
Om man innan detta gör en kopia kanske man kan ta tillbaka det hela. Har inte testat så långt.
När man sedan väl vet att man vill köra Linux kan man med ett verktyg plocka upp det ur filen och lägga ner det på en Linuxpartition.
Sedan tar man bort Windows. Men hallå, om jag måste ha windows då.
Ja ta då ner en Virtuell maskin (kan komma i 7.10 distarna) kör en windows i den virtuella världen.
Skapa en för programmaering, en för Epost och en för nätet så är det minimala risker med smitta och virus, om man håller på med sånt.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Jo det är en tanke men det verkar smidigt med wubi,
Blir det lika enkelt att avinstallera? Får jag dualboot? osv.. :) ?
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Dualboot får du men den är inye lika ren som WUBI´s.
Jovisst kan dubara skippa de partitioner som byggs upp.
Men WUBI kör ju allt i en fil, det är det som är smidigt när man testar.
Vad har du för kapacitet på linna då? Hos mig tar det bara några minuter att ordna detta.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Delar på en slö 2MB lina.
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Jag pasade på att ominstallera
Det tog 4 min att dra ner och kolla checksumma på delarna
Omboot och nio minuter innan den var klar.
Nu skriver jag detta i Ubuntu och Firefox.
Håller samtidigt på att ominstallera på min bärbara, men det blir nog inte färdigt förrän i morgon, det är Vista som skall in för test.
OK Nu tar det 7 minuter till för att en massa uppdateringar skall installeras.
Men jag gillar verkligen hantering av alla program som finns i Linux, så jag väntar och skriver på wF så länge.
Hoppas att ni kommer tillbaka med synpunkter.
PS /Jag tror att ATI korten kan vara problem med WUBI! /DS §jr
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Så nu är jag tillbaka till Vista igen *vilken lättnad*
Skämt åtsido..
Får inte igång trådlösa nätverket, men det beror nog på att jag glömt vad jag satt för lösenord :r
Kan inte byta heller då vi är fler som delar på det.
Så till en följdfråga:
Var hittar jag ett bra enkelt och gediget videoredigeringsprogram. Som kan skapa dvd antingen .iso eller bränna direkt?
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg
Lasp skrev:
När man kör in WUBI tror jag att man vinner på att köra Ubuntu först.
Osanning. Xubuntu grundar sig på ubuntu, skillnaden är att den använder xfce som desktop environement vilket innebär att själva systemet drar mindre resurser.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Hmm får leta drivrutiner då..
Provade mot ett Wlan som jag vet lösenordet och inställningar, får inte det trådlösa att lira..
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Hmmm...
Auto är tydligen inte bra i ubuntu. Om jag tvingade den till TKIP så gick nätet igång. Något som stör mig är att dioden inte blinkar när den försöker ansluta som den gör i windows.
Jahapp då ska jag prova detta en stund då..
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg Är du körandes nu då?
Jag fann en annan länk som kan vara nog så bra när man vill testa att köra Linux.
Det är en ren Debian. Jag tror jag gör en ny tråd med tips för de som ska prova på. Och det skall väl alla !
Det viktiga är att inte se Linux som någon ersättare av Windows. Det skall bedömmas efter vad man kan tänka sig vilja göra utan att vara fångad i gamla vanor.
Men vi väntar spännt på några reaktioner nu!