webForumDet fria alternativet

Passar Ubuntu mig hur kör jag Windows på samma dotor?

Linux & BSD

13 svar · 891 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Eftersom datorn börjar sega sig har ju funderat på att lägga in Linux. Kollat runt på olika distar och funderade först på Debian eftersom vi kör det i skolan men Ubuntu verkar passa mig bättre framförallt eftersom jag är total nybörjare på Linux. Installerade Redhat för några år sedan men kändes för primitivt för mig. Vill ha det "flashigt" men utan att datorn segar samt enkelt med drivrutiner etc utan massa krångel. Har en AMD Athlon XP 2400+ (2 Ghz) med 1 GB ram. Kommer det gå utan problem? För övrigt gillar jag OS X men det räcker med en mac.

Hur gör man för att köra Linux och Windows på samma dator?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Här är ditt nya liv

Jag vill bara skrika JA JA Ja på din fråga. :p
Jag kör själv en AMD64 maskin och känner att Linux är vad jag vill köra i framtiden.
Om du har 5-10 Gb ledigt Börja med att tanka ner WUBI den är på 9Mb.
Sedan kör du installationsprogrammet under windows. Väljer storlek på din virtuella disk.
5-10 Gb Väljer vilket språk och vilken typ du vill köra Ta du Ubuntu direkt.
Om det inte passar så väljer du Windos när du botar och letar fram UnInstall så är sagan över.
Men jag tror att du kommer att trivas. :OO
Själv är jag förvånad äver hur många "Vista effekter" det finns i Linuxvärlden.
Jag grattulerar dig till några trevliga stunder.
Maila mig om du får problem och lycka till. :birp
Hoppas att detta inspirerar fler att testa och se vad Linuxvärlden står idag.

http://wubi-installer.org/ Eller sök på WUBI :birp

Hur har det gått här då?
Kolla gärna in vad Zaiman testar med.

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Måste bara hoppa in här och ge dig ett stort tack Lasp. Hållt på och krånglat med partioner fram och tillbaka och den sega bootloadern grub. Lagt ner många gånger eftersom jag verkligen inte orkat ta tag i det.
Ville varken köra det direkt på en partion/hårddisk och inte virtualisera det i windows heller. Att det fanns något som landar mittimellan visste jag inte. :L

Detta löste alla problem och fungerar hur bra som helst så... Ett stort tack Lasp :bire

Lasp skrev:

Jag vill bara skrika JA JA Ja på din fråga. :p
Jag kör själv en AMD64 maskin och känner att Linux är vad jag vill köra i framtiden.
Om du har 5-10 Gb ledigt Börja med att tanka ner WUBI den är på 9Mb.
Sedan kör du installationsprogrammet under windows. Väljer storlek på din virtuella disk.
5-10 Gb Väljer vilket språk och vilken typ du vill köra Ta du Ubuntu direkt.
Om det inte passar så väljer du Windos när du botar och letar fram UnInstall så är sagan över.
Men jag tror att du kommer att trivas. :OO
Själv är jag förvånad äver hur många "Vista effekter" det finns i Linuxvärlden.
Jag grattulerar dig till några trevliga stunder.
Maila mig om du får problem och lycka till. :birp
Hoppas att detta inspirerar fler att testa och se vad Linuxvärlden står idag.

http://wubi-installer.org/ Eller sök på WUBI :birp

Något sent svar men tackar för bra info ;)
Min C-diskpartition är på 20GB så det bör väl fungera bra med WUBI. Tänkte lägga om hela windows XP i morgon eftersom datorn innehåller så mycket skit. Ska jag börja med att formatera C: och sedan lägga in Windows XP färskt, ladda ner och installera WUBI (gissar jag behöver ladda ner även Ubuntu).

Väljer man om man vill boota från Windows eller Ubuntu vid uppstart eller hur bytar man mellan operativsystemen?

Hur är det med drivrutiner etc i för Ubuntu? Har Microsoft tangentbord och mus samt ATI RADEON 9500 PRO / 9700 grafikkort.

Edit: Verkar som WUBI själv tar hem Ubuntu på något vis vid installationen?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Körde wubi ett tag, men jag utvecklar en del i jobbet så särskilt mycket blev det inte. Kul att prova var det och jag är inte fientlig till Linux på något sätt, men som inbiten windowsanvändare blev det återgång till Windows och då Vista.

Kommer att köra Ubuntu på någon server i framtiden så det blir ordentligt testat med servertjänster. Mest för lärandets skull.

Tack Lasp för wubi länken, den var riktigt bra.

Ja precis
Idag tycker jag att du laddar hem Ubuntu Live CD. Ta den Nordiska eller från Exton.
Personligen tycker jag att du skall testa Kubunto också
Wubi är ju egentligen bara för att ordna detta med partitioner sedan läggs Ubuntu på.
Idag finns den lösningen för flera distributioner.
Hyfsade ställen är kanske https://www.Linuxportalen.se http://www.ubuntu-se.org/drupal/
Jag är fortfarande så att jag kör in XP först. Testar med en Live CD och väljer att köra en hårddiskinstallation därifrån när jag har ställt in språk och liknande.
Om du vill veta vad nästa steg är!!!!
Så är det installation av SuSe eller Fedora8 med Xen som virtuell hanterare där jag kan lägga en XP för Epost, En Vista för Internet, En XP med SQL server för tester och utveckling, Ja helt enkelt en flock virtuella maskiner.

Men starta gärna med en Ubuntu live CD Hämtas här
http://ftp.acc.umu.se/mirror/ubuntu-misc/ubuntu-nordic/

Ska göra det. Vad skiljer Ubuntu mot Kubuntu? Enligt Wikipedia "är Kubuntu en officiell variant av Linuxdistributionen Ubuntu som använder sig av KDE istället för GNOME" där jag tycker KDE ser snyggare ut på den bilden som fanns där dock har jag hört en hel del som inte gillar KDE va någon anledning ;)

Same sh.. Different name! Skämt åsido Det är KDE istället för Gnome i Kubuntu
Men man kan köra vilket som om man monterar med Synaptic tror jag
Det är nog så att jag gillar Kubuntu och KDE just nu.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Ubuntu är själva disten. Sedan finns det en rad olika skrivbordsmiljöer exempelvis Gnome (Ubuntu "default"), KDE (Kubuntu), Xfce (XUbuntu). Det fina med Linux är att det är så anpassningsbart och att utbudet av skrivbordsmiljöer är oerhört stort.

Personligen föredrar jag Gnome med XGL Compiz, tycker KDE är alldeles för plottrigt. Blir inte mycket Linux numera tyvärr men Ubuntu och OpenSuse är mina favorit distar :)

Har nu laddat ner Kubunto (kubuntu-7.10-nordic-remix-desktop-i386.iso). Fungerar Wubi även för Kubunto eller behöver jag inte använda det när jag installerat Windows (du pratade något om köra en hårddiskinstallation från live CD)? Vill köra både Windows och Kubunto på min C-disk eftersom jag har backup och annat på mina andra partitioner och diskar.

Kan man byta till Gnome (eller någon annan skrivbordsmijö) utan att behöva installera om allt igen?

Skillnad på Windows och Linux

När man startar upp med en Live CD finns det möjlighet att kolla runt i en distribution, kolla att nät och övrigt fungerar. När man gillar en Distribution (en sammansättning av fungerande program runt en Linuxkärna) kan man klicka på HD Installation.
Då får man möjlighet att ange utrymme för Partitioner och om det finns Windows tidigare läggs startval upp som man sedan väljer vid Boot.
En Distribution är möjlig att ändra genom att ta bort och lägga til program ur den rika flora som finns ute hos de olika grupperna. :h
När det gäller utformning och tilläggsprogram kan man se Windows som en balkonglåda med blomster, medans de olika distributionerna skall se som ängar, skogsbackar, myrar eller strandnära blomstervegetationer! Som dessutom kan blandas ihop efter behag.
Nu fick till det va :OO

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Lasp skrev:

När man startar upp med en Live CD finns det möjlighet att kolla runt i en distribution, kolla att nät och övrigt fungerar. När man gillar en Distribution (en sammansättning av fungerande program runt en Linuxkärna) kan man klicka på HD Installation.
Då får man möjlighet att ange utrymme för Partitioner och om det finns Windows tidigare läggs startval upp som man sedan väljer vid Boot.
En Distribution är möjlig att ändra genom att ta bort och lägga til program ur den rika flora som finns ute hos de olika grupperna. :h
När det gäller utformning och tilläggsprogram kan man se Windows som en balkonglåda med blomster, medans de olika distributionerna skall se som ängar, skogsbackar, myrar eller strandnära blomstervegetationer! Som dessutom kan blandas ihop efter behag.
Nu fick till det va :OO

Så poetiskt du är Lasp :e

Väldigt poetiskt ;)

Så med andra ord efter jag installerat Windows XP så bootar jag från skivan jag laddade ner (kubuntu-7.10-nordic-remix-desktop-i386.iso) och installerar den på samma partition (C:) som jag installerade Windows XP så kommer startval upp automatiskt nästa gång jag bootar. Eller måste jag ha en partition för varje dvs dela min 20GB partition på hälften med en för win och och en för kubuntu? Var gör jag detta så fall, i Windows-installationen, Kubuntu-installationen eller med Wubi?

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)