webForumDet fria alternativet

Passar Ubuntu mig hur kör jag Windows på samma dotor?

Linux & BSD

13 svar · 891 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Eftersom datorn börjar sega sig har ju funderat på att lägga in Linux. Kollat runt på olika distar och funderade först på Debian eftersom vi kör det i skolan men Ubuntu verkar passa mig bättre framförallt eftersom jag är total nybörjare på Linux. Installerade Redhat för några år sedan men kändes för primitivt för mig. Vill ha det "flashigt" men utan att datorn segar samt enkelt med drivrutiner etc utan massa krångel. Har en AMD Athlon XP 2400+ (2 Ghz) med 1 GB ram. Kommer det gå utan problem? För övrigt gillar jag OS X men det räcker med en mac.

Hur gör man för att köra Linux och Windows på samma dator?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Här är ditt nya liv

Jag vill bara skrika JA JA Ja på din fråga. :p
Jag kör själv en AMD64 maskin och känner att Linux är vad jag vill köra i framtiden.
Om du har 5-10 Gb ledigt Börja med att tanka ner WUBI den är på 9Mb.
Sedan kör du installationsprogrammet under windows. Väljer storlek på din virtuella disk.
5-10 Gb Väljer vilket språk och vilken typ du vill köra Ta du Ubuntu direkt.
Om det inte passar så väljer du Windos när du botar och letar fram UnInstall så är sagan över.
Men jag tror att du kommer att trivas. :OO
Själv är jag förvånad äver hur många "Vista effekter" det finns i Linuxvärlden.
Jag grattulerar dig till några trevliga stunder.
Maila mig om du får problem och lycka till. :birp
Hoppas att detta inspirerar fler att testa och se vad Linuxvärlden står idag.

http://wubi-installer.org/ Eller sök på WUBI :birp

Hur har det gått här då?
Kolla gärna in vad Zaiman testar med.

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Måste bara hoppa in här och ge dig ett stort tack Lasp. Hållt på och krånglat med partioner fram och tillbaka och den sega bootloadern grub. Lagt ner många gånger eftersom jag verkligen inte orkat ta tag i det.