webForumDet fria alternativet

Tv-bilden blir förvrängd

Linux & BSD

6 svar · 804 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

När jag kör tv-out på min tv så blir bilden alldels förvrängd. Kanterna blir konkava av någon anledning.

Jag har inte lyckats hitta några inställningar i OSX om hur man ändrar detta - teven är korrekt inställd - man kan inte ens ändra sånt här på den.

Har ni några tips? Se bifogad bild. :)

tvbild.jpg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Har själv inte fått tummen ur rumpan och fixat Mac -> TV än så du får väl ta mitt svar för vad det är....

Rent tekniskt: Eftersom TV:n funkar som vilken annan skärm som helst, och eftersom Mcen inte kan påverka skärmarnas inställningar, så är det ju på skärmen (dvs TV:n) som detta ska ställas in.

Men jag tycker det ser kanonbra ut och tippar att det mest är en liten synvilla. Om du tar en linjal och kollar hur konkava kanterna egentligen är så kanske det faktiskt inte är så farligt. Skälet till att du lägger märke till det kan ju vara att du normalt aldrig ser sidokanterna när du ser vanlig TV. Vanliga TV-bilder skickas nämligen ut på nätet som "utscannade" (tror jag det kallas). Dvs dom är egentligen större, men TV-apparaterna kapar av yttersta delen av bilden. TV-tekniker kan ändra detta inuti apparaten. På en normal dataskärm kan man göra det själv.

Alltså: Om du kunde öka bildstorleken proportionellt så att du inte såg några svarta kanter på sidorna, så skulle du nog tycka att bilden var perfekt.... Men det kan man väl knappast på en vanlig TV.

(Dagens flummigsate svar. Har huvvevärk. Hoppas du hajar vad jag menar)

Jo, en sak till: Jag tror det har lite att göra med vilken upplösning du ställt in i Macen, dvs förhållandet bredd x höjd. TV-särmen är ju ganska exakt 4:3. Men t.ex. 1024 x 1280 är aningen "plattare" än TV:ns 3:4. (förhållande 1,25:1 jämfört med 1,33:1). Det kanske bidrar till viss förvrängning?

Men tack för att du postade detta förresten... jag har varit på gång länge att fixa detta, men hela tiden varit lite ängslig för att det skulle bli stora problem. Det ser ju riktigt, riktigt bra ut! Men om du är missnöjd med grejerna du köpt för detta, så ska du naturligtvis inte ha dom kvar. Skicka gärna hem dom till mej istället. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Har för mig att det finns nån inställning för det i OS X, men nu när jag inte har datorn kopplad till tv kan jag inte kolla i de menyerna.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Om det som Danne V säger (vilket jag köper till fullo med den tidigare information jag har) så skulle det ju bli bättre bild om du stälde om signalen på macen till 1280x960. Kolla också så att du får rätt Hz, men det borde bli aningen mer flimmer (eller ingen bild alls) om du inte har rätt Hz.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Mr T skrev:

Om det som Danne V säger (vilket jag köper till fullo med den tidigare information jag har) så skulle det ju bli bättre bild om du stälde om signalen på macen till 1280x960.

Just det, tänkte jag inte på. 1280 x 960 har ju samma förhållande som 4:3, dvs 1,33:1.

Jag gissade faktiskt det där förresten...ingen aning om det stämmer men det vore ju kul om det gjorde det så blev åtminstone någonting rätt den här veckan..... :OO :)

Danne V: Tack för svaret. Men det där med att det är en synvilla köper jag inte. Det är alltså rejält förvrängt - men min bild gör det inte rättvist.

Och det har inte alltid varit så här. Så det har säkert något med upplösningen att göra - ska pröva lite olika och se vilken som blir bäst.

:bire

Nu kör jag på 1024x768 på teven. Märke nu också att jag hade inställnigarna på NTSC, inte bra. Bytte till PAL då blev det genast bättre!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)