Jag undrar hur man avinstallerar ett program och tar bort samtliga komponenter. Har ett officepaket installerat som jag helt enkelt vill bli av med. Vilket är det bästa sättet att göra detta på?
avinstallera program i OSX?
6 svar · 1 351 visningar · startad av chrillebrun
Officepaketet har en avinstallerare på installationsskivan och den tar bort "allt" vad jag vet.
AppDelete är annars ett trevligt litet program som är bra att ta bort program med om man vill ha bort "alla" filer (sök på versiontracker eller macupdate)
Oftast går det dock bra att bara markera ikonen för programmet och dra den till papperskorgen. När det handlar om Microsoft-program bör du dock använda en avinstallerare eftersom de programmen har en tendens att sprida skräpfiler över hela filsystemet.
avinstallerade med appdelete och det verkar ha funkat bra. Känns som om det är ett program som jag kommer att använda mig mer av framöver...Tack för tipsen.
(Förlåt att jag snor tråden)
Upplever att datorn börjat bli seg. Kan av-installation av gamla program som inte används snabba upp maskinen (tänker om maskinen går igenom massa system filer var gång den startar upp eller så)?
(Förlåt att jag snor tråden)
Upplever att datorn börjat bli seg. Kan av-installation av gamla program som inte används snabba upp maskinen (tänker om maskinen går igenom massa system filer var gång den startar upp eller så)?
Nej, det finns nästan aldrig några "system filer" från gamla program kvar. I 99,99% av alla fall kan det ligga någon/några ".plist-filer" kvar i Library/Preferences, eller andra hjälpfiler i Library/Application Support, men dom används bara när själva programmet startas. Och eftersom du inte har kvar programmet, så förblir dom inaktiva och påverkar inte datorn alls. Dom tar heller inte upp särskilt många Kb på disken, så det behöver man heller inte oroa sig över.
Om datorn generellt börjar bli seg är det troligen dags för ett allmänt underhåll. Skaffa t.ex. Onyx (gratis) eller annat underhållsprogram (Cocktail t.ex. som gjorts av en svensk) och kör de tre "cronskripterna" daily, weekly och monthly som roterar vissa filer. Kolla permissions (med Onyx eller skivverktyget), och testa gärna att "reparera skivan" med skivverktyget (måste köras från annan skiva med OS X eller från installationsskivan).
I övrigt kan Macen bli seg när disken börjar bli full. Har sett en del som säger att man inte ska gå över 80%, andra hävdar att 90% är gränsen. Men man är i alla fall överens om att man inte ska fylla på för mycket.
Förutom åtgärderna ovan brukar jag köra DiskWarrior (från en annan skiva) nån gång i månaden. Den bygger om filsystemet och datorn blir kännbart rappare.
Ett stort tack Danne V.