webForumDet fria alternativet

Wlan på min iBook

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

2 svar · 435 visningar · startad av K@llen

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Hej,

Nu har jag stora i-landsproblem igen. Jag uppgraderade mitt Telia ADSL för en tid sedan (fick en trådlös router på köpet) och har strulat mycket nu för att få mitt trådlösa närverk att fungera.

Jag har en Router som heter Zyxel P-320W och en USB-adapter som heter Zyxel G-202.

Jag har gjort de inställningar för routern som finns under Zyxels supportsida för Telia. Ansluter jag kabel mellan router och min iBook så funkar mitt internet som det ska.

Nu försöker jag få liv i min USB-adapter. Allt lyser som det ska. Och enligt den kryptiska instruktionen för OS X som finns på medföljande skiva så verkar allt rätt.

Men jag får ingen kontakt med world wide web.

Någon som gjort något liknande och kan guida mig lite?

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Adapter? Du har med andra ord en så gammal iBook att du inte har inbyggt AirPort? (man vet ju aldrig ;))

Dessvärre kan jag inte hjälpa dig så mycket eftersom det var skitenkelt med min iBook, jag ställde in routern på att synas (dvs påslaget SSID), petade igång AirPort och svarade ja på frågan om den ville ansluta till mitt nätverk. :)

Men kolla att SSID är påslaget, att det inte råkat bli nån spärr via Macadress, att en ev DHCP-server är rätt inställd och så vidare.

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

Ja, min iBook är så gammal. SSID är påslaget. DHCP ser rätt ut enligt manualen, men jag vet i sjutton. Får leta vidare på stora WWW. ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)