Hejsan!
Har nu installerat openSUSE! Vad bör man känna till? Finns ju alltid något som är ganska bra att veta :) Datorn har inte krånglat ett enda dugg sedan dess, vilket är extremt gött att veta för min del. Snacka om hur glad jag är alltså :)
Grundläggande kommandon kan komma väl till hands så att lära sig några av dem är nog inte helt fel. Vet inte hur det är i Suse men i Ubuntu kan man behöva joxxa runt lite i terminalen då och då. Så finns det inget sätt att logga in som admin/root via ett grafiskt gränssnitt kan det vara en idé att ta reda på hur man gör det från terminalen. Att kunna kommandona för att ta sig från en mapp till en annan eller hur man skriver för att skapa, kopiera, flytta eller radera filer är inte heller en dålig idé. Kanske inget som är sådär jättenödvändigt men det är baskunskaper som kan komma att behövas en vacker dag, och visst vore det väl skönt att inte behöva söka på nätet efter nåt sånt basalt?
-kan man installera program som är t ex åt version 10.0 när man har 10.2? Hittar nämligen ingen codeblocks version till opensuse 10.2, men till 10.0?
-vilka virusskydd/brandväggar är det bra att installera? Eller behövs det inte alls, man har ju faktiskt hört att linux är ganska mer säkert än windows så länge man inte är inloggad som root.
-finns det någon motsvarighet till msn messenger till opensuse?
Obs, daek, jag har inte läst igenom din länk ännu. Jag tror att något svar på mina frågor står där nämligen. Är trött i ögonen och i huvudet så det är dörför i så fall.
Det borde gå, ja. Men lita inte på mig för jag är rätt ny på linux själv.
Jag rekommenderar SuntFörnuft™ 2.0. ;) Näe men är man datorvan och lite fundersam och inte bara klickar hejvilt på allt som rör sig klarar man sig bra utan. Även på utsatta Windows-burkar. En brandvägg är en nödvändighet, inget snack om saken. Helst en hårdvarugrunka men det är jag det.
aMSN finns men jag ogillar dess grafiska gränssnitt ganska mycket så den går bort för min del. Det kanske ser bättre ut i KDE än vad det gör i Gnome, för där ser det förjävligt ut. Gaim, som nyligen bytt namn till Pidgin, får bli min rekommendation. Den är enkel och lättanvänd. Det finns flera alternativ men jag har bara testat dessa två.