webForumDet fria alternativet

prestanda, linuxdistribution

16 svar · 808 visningar · startad av yador

yadorMedlem sedan mars 2004457 inlägg

Hejsan!
Av p g a det jag skriver i denna tråd så har jag bestämt mig att prova byta operativsystem. Om problemen fortsätter så måste det ju vara hårdvaran det är fel, annars mjukvaru problem. Därför söker jag en linuxdistribution! Dock finns det ju ganska många sådana. Därför undrar jag om det finns någon som uppfyller följande:

-slösar inte prestanda på att rita på finna 3d meny´er. Ska dock vara grafiska meny´er, alltså inte bara rent console mode.
-ska helst redan finnas ordprogram. Annars måste det finnas gratis på internet!
-ska helst ha väldigt många olika inställningar. Då jag som person vill kunna ha möjlighet att ändra även en väldigt simpel sak. Dock ska man inte vara tvungen i att fylla i alla dem utan bara ha en möjlighet att ändra default värdet om man skulle vilja.
-man behöver inte kunna ha olika konto:on då bara jag använder datorn.
-ska stödja plug and play eller vad det nu hette.
-säkerheten i operativsystemet i sig själv ska helst vara hög då jag ibland lagrar viktig information.
-ska helst gå lätt att uppdatera och installera.

Tack på förhand!

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

Har du några tidigare erfarenheter av Linux? Jag rekommenderar Ubuntu; lätt att använda, anpassa och uppdatera/installera program!

Nej, men det kan ju knappast skilja så mycket mellan olika operativsystem väl? Ubunu :) Ska prova installera det senare idag. Jag återkommer och säger hur det gick.

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Behöver du kontorsprogram är OpenOffice(.org) ett bra alternativ. Finns som paket till Ubuntu.

dAEkMedlem sedan feb. 20041 777 inlägg

Ubuntu är nog den lättaste disten att testa på om man inte har kört Linux tidigare. Jag kör själv Ubuntu parallellt med XP. Det var lite svårigheter i början men det var ganska väntat eftersom Linux var helt nytt för mig. På många punkter tycker jag att Ubuntu är mer lättanvänt än vad Windows XP är men det finns också områden som är betydligt bökigare.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

vill du få ut mest av hårdvaran så rekommenderar jag gentoo dock är den hyfsat svårt att få igång som nybörjare.

Att välja fönsterhanterare är hyfsat lätt val om du inte vill ha "ögon godis" bara att ta bort KDE och gnome så är resten rätt :) http://windowmaker.org/ är en personlig favorit.

CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg

spango skrev:

Behöver du kontorsprogram är OpenOffice(.org) ett bra alternativ. Finns som paket till Ubuntu.

OpenOffice installeras under Ubuntu-installationen så det finns i menyn direkt. Tycker OpenOffice är riktigt bra. Använder förnärvarande OpenSuse och tycker det är riktigt bra det med, men man bör använda en annan pakethanterare än Yast som installeras som standard. Den suger riktigt hårt faktiskt. Det jag gillar man OpenSuse är att Compiz installeras vid installationen samt att det är lite mer grafiskt polerat än Ubuntu. Anpassningen av KDE till OpenSuse sägs var en av de allra bästa.

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Har faktiskt hänt mig med att en burk som var hopplös (mystiska frysningar och NULL i dumpen) med windows XP, fick nytt liv med Ubuntu :)

Ursäkta mig att jag dröjde.

stoffe-2k:
Din länk fungerar inte. Gentoo :) Det ska jag också prova, om en vecka. Hade först tänk prova Ubuntu, ett litet tag, sen Gentoo och sedan gå över till det jag gillar bäst.

Ska installera Ubuntu nu, önska mig lycka till :e

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
BusyBox v1.1.3 (Debian 1:1.1.3 -3ubuntu2) Built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

/bin/sh: can´t access tty; job control turned off
(iniframf s)

Vad ska man skriva där? :o

När-var-hur får du det där meddelandet?

När ska väljer "starta eller installera ubuntu", efter att Ubuntu har laddas :(

Obs, jag brände filen ubuntu-7.04-desktop-i386.iso(från ubuntu.com) till en iso cd. Gjorde jag något fel där eller?

Jag har processorn: "AMD Sempron(tm) processor 3200+", jag valde väl rätt iso fil?

Vet ingen? Hände typ samma sak när jag försökte med Gentoo nämligen:(

nope jag har inte fått detta mess nånsin.. har du provat att googla?

Ja. Det kom fram att det är p g var hårdvaran eller så. Stod dock ingen lösning. Men jag tror jag hur jag ska lösa det.

Löste det nu :) Installerade openSUSE istället och då gick allt perfekt :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)