webForumDet fria alternativet

Hur installerar man MySQL Server Instance Config Wizard i Ubuntu?

2 svar · 466 visningar · startad av dAEk

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

När man installerar MySQL i Windows skapas en genväg till MySQL Server Instance Config Wizard men jag hittar den inte i Ubuntu. Jag använde Synaptic för att installera.

"whereis mysql" har jag kört och jag rotade runt men utan att hitta något som kan tänkas vara rätt. Finns inte MySQL Server Instance Config Wizard till Linux eller vad?

dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det går visst inte eftersom jag använder Community-versionen.

The MySQL Server Configuration Wizard is included with the MySQL 5.0 server. For Community Server users, the MySQL Server Configuration Wizard is available only for Windows.

Källa: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-config-wizard.html

Taskigt... :(

*Tillägg:

Om nån mer än jag undrar är det istället filen /etc/mysql/my.cnf man ska in och ändra i om man vill konfigurera portnummer, loggning etc.*

sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg

dAEk skrev:

Om nån mer än jag undrar är det istället filen /etc/mysql/my.cnf man ska in och ändra i om man vill konfigurera portnummer, loggning etc.

Jag måste skriva en liten anekdot om grafiska gränssnitt kontra textfiler.
För några år sedan fick jag jobb som programmerare på distans och företaget skulle installera bl.a. IIS+php och lite andra godsaker på den via Remote Desktop. Killen som installerade (jag satt och pratade med han över telefon) satt och berättade för mig hur bra IIS var och att det bara vara att klicka sig fram till allt som man ville ställa in medan Apache sög för att man var tvungen att gå in i en textfil för att ändra något.

När halva dagen gått och han inte fått igång IISen nämnde jag för honom att apache bara hade en textfil att editera och att alla felkällor då fanns på ett enda ställe. Han blev lite sur då §e

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)