Gratulerar! (y)
Du får väl berätta lite om intressen och läggning och vad du skulle vilja göra med datorn. Då brukar det gå lättare att tipsa. Men här är några idéer ändå så länge (du får leta rätt på programmen själv. Finns vanligtvis på macupdate.com eller versiontracker.com)
EasyFind. Söker Macen på det gamla hederliga sättet. Tyvärr funkar nämligen inte Spotlight (Macens egen sökfunktion) fullt ut. Så bättre lite långsammare sök som hittar, än ett reptilsnabbt som missar.
Freesnap. Bra GUI för Macens egna screenshotfunktioner.
OnyX. Ett av många underhållsverktyg. De andra heter t.ex. Cocktail, Xupport, Mac Pilot. Med det kör du cronscripter, tömmer cachar och lite annat smått o gott.
Renamer. Byter namn på filer - i batch.
AppZapper. Slänger program och alla tillhörande filer.
DiskWarrior. Kostar. Men är troligen det bästa verktyg man kan köpa för pengar. Underhållsprogrammens Rolls Royce.
Camino webbläsare. Byggd på gecko. Snabbare än t.ex. Firefox.
Little Snitch. Brandvägg som varnar när något i den egna dator försöker få kontakt med yttervärlden. Anses vara ett typiskt piratverktyg, men det skiter jag i, för jag hatar när program t.ex. ringer hem utan att jag vet om det eller fjantar sig på andra sätt.
VLC. Multimediaprogram som klara de flesta (alla?) format där QuickTime går bet.
Transmit. IMHO den bästa ftp-klienten.
Thunderbird. Epostprogrammet som är ett bra alternativ till Macens "Mail".
Snapz Pro. Används för diverse screenshots. Bl.a. kan du filma skärmen.
Graphic Converter. Schweizisk armékniv för bilder. Du kan i princip göra om vad som helst till vad som helst.
PS: Aktuellt tips: Uppdateringen 10.4.10 släpptes för några dagar sen. Undvik den. Stanna på 10.4.9 om du kan. Har läst att många har fått olika problem efter uppdateringen.